Adformatie: “Handhaven aanstaand reclameverbod moeilijke zaak”

Gepubliceerd: 25 juni 2023, 12:31 uur
De onduidelijkheid omtrent de 95%-regel in het reclameverbod voor online casino’s kan leiden tot een “kat-en-muisspel”; dat meldt Adformatie.
De casino’s zijn nog niet volledig op de hoogte van wat wel en niet mogelijk is, en ook de Kansspelautoriteit (KSA) weet eens te meer niet wat het aan het doen is. De KSA is volgens Adformatie “zoekende”.
Online casino’s mogen na 1 juli 2023 nog steeds reclame maken op internet, maar wel onder strikte voorwaarden. De aanbieders moeten ervoor zorgen dat hun reclame-uitingen minimaal 95% van de tijd worden weergegeven aan consumenten van 24 jaar en ouder.
Het is volgens Adformatie echter onzeker of dit wel goed gecontroleerd kan worden. Zelfs de Kansspelautoriteit zelf, die verantwoordelijk is voor het handhaven van deze regel, zou niet weten hoe dit precies moet gebeuren. Dat blijkt ook uit de woorden van René Jansen: “De richtlijnen zijn duidelijk, maar hoe de naleving van de 95%-regel uitpakt, is afwachten.”
Na de aankondiging van de regel wachtten veel providers van online gokken nog altijd op richtlijnen van de toezichthouder terwijl deze over anderhalve week al van kracht zijn. Eind mei heeft de KSA haar richtlijnen met betrekking tot het reclameverbod bekendgemaakt, maar wat betreft de 95%-regel kon de toezichthouder weinig zeggen.
Twijfels over meetbaarheid
Ook is het niet duidelijk of het beoogde resultaat überhaupt wel meetbaar is. Volgens de huidige berichten moeten goksites met de “best beschikbare methoden” aantonen dat hun reclames voor 95% worden weergegeven aan mensen van 24 jaar en ouder.
Fedor Meerts van het ministerie van Justitie en Veiligheid verklaarde tijdens Gaming in Holland dat bijvoorbeeld Google Analytics een dergelijke methode is.
Volgens Adformatie betekent dit dat de waakhond niet onmiddellijk boetes zal opleggen als een aanbieder in overtreding is. In eerste instantie zal de KSA waarschuwingen uitdelen, gevolgd door “zwaardere maatregelen zoals dwangsommen als een bedrijf opnieuw in overtreding is. Boetes blijven volgens de berichten voorlopig achterwege.
Dit betekent echter niet dat de licentiehouders de grenzen kunnen opzoeken. Dat laat Jansen weten aan Adformatie:
Het is echter niet de bedoeling dat adverteerders voorlopig kunnen experimenteren met wat mogelijk is en dat we er over een paar maanden eens serieus naar gaan kijken. De boodschap is daarom: probeer de grenzen niet op te zoeken.
René Jansen, voorzitter Kansspelautoriteit