Belgische Kansspelcommissie pleit voor meer reclamerestricties

Belgische Kansspelcommissie pleit voor meer reclamerestricties

Gepubliceerd: 7 januari 2020, 13:13 uur

De Belgische Kansspelcomissie, beter bekend onder de Engelse naam Belgian Gaming Commision (BGC), pleit voor meer reclamerestricties voor aanbieders van kansspelen zoals bijvoorbeeld bookmakers en online casino’s.

Dit advies komt naar aanleiding van een onderzoek dat is gedaan naar de advertentiecampagnes die zijn uitgevoerd tijdens de Jupiler Pro League 2019, de hoogste Belgische voetbaldivisie.

De hoeveelheid reclame die gemaakt werd gedurende de voetbalwedstrijden was ‘storend en onverantwoord’ volgens de BGC.

Wedden op Belgisch voetbal

Van de 18 clubs die actief zijn in het hoogste Belgische voetbaldivisie, waar Unibet de hoofdsponsor van is, werden 14 gesponsord door een gokbedrijf, welke allen in bezit zijn van een officiële Belgische licentie.

Gedurende de play-off waarin slechts 6 clubs strijden voor het kampioenschap (Genk, Club Brugge, Anderlecht, Gent, Standard Luik en Royal Antwerp) werden alle clubs gesponsord door een (online) gokbedrijf. 

Slechts één van deze voetbalclubs, RC Genk, stelde vragen aan de BGC over de houdbaarheid en wenselijkheid van een dergelijke situatie.

Reclame Shirt Belgie

Het rapport van de Belgian Gaming Commision is kritisch over de ontwikkelingen in het voetbal. Enkele van de conclusies die werden getrokken naar aanleiding van het onderzoek zijn onder andere:

”Naar aanleiding van de verschillende analyses die de BGC heeft gedaan gedurende het onderzoek is duidelijk naar voren gekomen dat gedurende de play-off er een stortvloed aan reclamecampagnes voor online sport wedkantoren is toegenomen.

”Er is een duidelijke verband tussen de hoeveelheid tv-reclames en het aantal grote sportevenementen. Door deze nieuwe trend krijgt de consument het idee dat online gokken en sportevenementen hand in hand met elkaar gaan. Hierdoor wordt het online gokken genormaliseerd welke kan leiden tot ernstige gevolgen voor kwetsbare groepen.”

BGC onderzoekt maatregelen

De Belgian Gaming Commision heeft in een persbericht aangegeven kritischer te gaan kijken naar de reclamecampagnes. Hiernaast wordt er onderzocht of het mogelijk is om de huidige wetgevingen aan te scherpen.

Een van de meest voor de hand liggende maatregelen zou onder andere het invoeren van de Britse ‘whistle to whistle’ ban.

Deze maatregel zorgt ervoor dat (voornamelijk) sportwedkantoren geen reclame mogen maken gedurende (sport)evenementen.

Andere maatregelen die de BGC onderzoekt is het opleggen van restricties op het maken van reclame op de social mediakanalen van de voetbalclubs.

Een groot gedeelte van de volgers is immers minderjarig of in de leeftijdscategorie 18-34 jaar welke worden gezien als kwetsbaar.

Tv-reclame

Er mogen alleen staatsbedrijven zoals bijvoorbeeld Toto, de Staatsloterij en de Postcodeloterij reclame maken voor kansspelen.

Er is in de afgelopen periode veel kritiek geuit op de reclamecampagne van koning Toto.

Zo zijn er inmiddels verschillende restricties opgelegd waardoor de reclame bijvoorbeeld niet meer voor 21:00 mag worden uitgezonden.