BetCity en Holland Casino betalen € 7000 terug aan gokverslaafde

icon-calendar 9 juni 2022 9/06/22
icon-clock 12:00 uur 12:00
Online casino
BetCity en Holland Casino betalen € 7000 terug aan gokverslaafde

Gepubliceerd: 9 juni 2022, 12:00 uur

Een gokverslaafde is het gelukt, ondanks dat hij zich had geregistreerd in het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) bij twee legale online casino’s €7.000 te vergokken.

Het slachtoffer, dat graag anoniem wil blijven, nam contact op met het consumentenprogramma Radar nadat hij eerst de Kansspelautoriteit om hulp had gevraagd.

Hij blijkt overigens niet het enige slachtoffer. In totaal zijn er van de inmiddels 15.000 Cruks-geregistreerden van circa 70 bekend dat ook zij probleemloos aan kansspelen deel konden nemen. 

Bescherming kwetsbare spelers

Al jarenlang was er sprake van dat de toen huidige gokwet, die dateerde uit 1964, herzien zou worden. Het was niet meer van deze tijd.

Op 1 oktober 2021 was het dan eindelijk zover. Vanaf dat moment ging de nieuwe Wet op de kansspelen in, die het mogelijk maakt dat Nederlandse spelers voortaan op legale wijze terechtkunnen bij Nederlandse casino’s online die over een kansspelvergunning beschikken.

Voorwaarde bij het ingaan van de wet was echter wel dat kwetsbare spelers zo goed mogelijk beschermd zouden worden. Hiervoor werd het Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) in het leven geroepen.

Cruks is een landelijk register waarvoor iedereen die zich wil weren van de kansspelmarkt, maar moeilijk de verleiding kan weerstaan, zich voor kan aanmelden.

Slachtoffer vergokte geld bij Holland Casino en Betcity

Wie eenmaal vermeld staat in het Cruks – tijdelijk of levenslang – komt geen enkel fysiek en online casino meer binnen. Tenminste, dat zou de bedoeling moeten zijn. Het kwetsbare slachtoffer is het alsnog gelukt bij zowel Holland Casino als BetCity in totaal duizenden euro’s te vergokken.

Opmerkelijk, want hoewel het systeem enkele dagen na de introductie bleek te kampen met wat kinderziektes, liet oud-minister Sander Dekker op 20 oktober 2021 weten dat deze waren opgelost. Het betreffende slachtoffer meldde zich pas enkele weken later, op 5 november, aan bij het register.

Casino’s erkennen geen schuld, betalen man wél terug

Het probleem is inmiddels boven water. Het bleek dat wanneer een naam een speciaal teken bevatte, zoals een accent of trema, de Cruks-registratie niet goed doorkwam.

Dit kon gebeuren omdat er in de eerste maand van de legalisering nog geen automatische controle plaatsvond en de systemen niet goed op elkaar waren afgestemd, aldus Geraldine Huijssoon, afdelingshoofd van de KSA. Dit blijkt intussen opgelost. 

Van zowel Betcity als Holland Casino heeft de man, naar aanleiding van een e-mail die hij zelf naar de casino’s stuurde op advies van Radar, zijn verliezen teruggekregen. Uit coulance weliswaar, want beide kansspelaanbieders geven aan dat de fout niet bij hen lag.

Het is onduidelijk of de andere gedupeerden eveneens in de problemen zijn gekomen door de fout van Cruks.

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail