Britse GambleAware onderzoekt relatie lootboxes en gokken

Britse GambleAware onderzoekt relatie lootboxes en gokken

Gepubliceerd: 17 april 2021, 08:39 uur

De Britse gokhulpinstantie GambleAware heeft eerder deze maand een nieuw rapport gepubliceerd over de relatie tussen het spelen van een videospel en online gokken in het Verenigd Konkinkrijk.

Het onderzoek, uitgevoerd door de Universiteit van Plymouth en de Universiteit van Wolverhampton, werd gefinancieerd door GambleAware om de relatie te onderzoeken tussen ‘loot boxes’ in videogames en onverantwoord speelgedrag in een online casino.

Een loot box is een aanschafbare vorm van digitale content in videogames dat de speler willekeurige beloningen biedt.

Populaire spellen waar loot boxes veel voorkomen zijn spellen uit de Call of Duty reeks, Fortnite en FIFA.

Lootboxes worden door veel instanties gezien als gokken, zonder dat de aanbieder in bezit is van de benodigde licentie.

FIFA Lootbox CS

Het rapport geeft aan dat 93% van de kinderen in het Verenigd Koninkrijk – het land waar dit onderzoek heeft plaatsgevonden – videogames speelt, waarvan ongeveer 40% wel eens in aanraking is geweest met een lootbox.

Gedurende het onderzoek hebben de universiteiten geconcludeerd dat loot boxes structureel en psychologisch verwant zijn aan gokken.

Verder heeft het team van onderzoekers meerdere enquêtes ontwikkeld, bedoeld om de relatie tussen loot boxes en problematisch gokken te onderzoeken.

Hierbij is bij 12 van de 13 publicaties een duidelijke positieve correlatie vastgesteld: hoe meer iemand betrokken is met loot boxes, hoe hoger de score is voor problematisch gokken.

Een marktwaarde van meer dan € 800 miljoen

Eind 2020 werd de Britse loot box markt geschat op een waarde van ongeveer € 800 miljoen.

Verder is een analyse uitgevoerd op het bestedingsgebruik van 7.771 loot box gebruikers, waarbij is geconstateerd dat de top 5% van hen gelijk staat aan ongeveer de helft van de totale inkomsten van de loot box industrie.

Uit deze groep gamers bleek dat ongeveer een derde in de categorie ‘probleemgokker’ valt, wat een significant verband blootlegt tussen loot box uitgaven en onverantwoord gokgedrag.

Ook zijn er – als onderdeel van dit onderzoek – ruim 14.000 willekeurige gamers ondervraagd, waarbij ontdekt is dat jonge mannen meer in aanraking met loot boxes komen dan andere groepen.

Lootboxes CS 2

Het onderzoek van de Universiteit van Plymouth concludeert ook dat jonge spelers met een lager opleidingsniveau een groter risico om zich met loot boxes bezig te houden.

Loot boxes zijn niet het enige middel dat ontwikkelaars van videospellen als ‘psychologisch duwtje’ gebruiken om spelers geld uit te laten geven.

Hier bestaan namelijk veel verschillende technieken voor, zoals in-game valuta en tijdelijke speciale bonussen en aanbiedingen.

Extra regels om misbruik te voorkomen

Op basis van het onderzoek , heet GambleAware diverse richtlijnen opgesteld, waar video spelontiwkkelaars in de toekomst op moeten gaan letten:

  • Duidelijke definities van loot boxes
  • Spel etikettering en afdwingbare leeftijdsclassificaties
  • Volledige transparantie omtrent de kansen en risico’s, gepresenteerd op een manier dat iedereen kan begrijpen
  • Bestedingslimieten en prijzen in reële valuta

GambleAware acht het noodzakelijk om deze nieuwe regelgevingen toe te voegen aan bestaande kansspelwetgevingen in het Verenigd Koninkrijk.

GambleAware CS Lootboxes