Consumenten negatief over sponsoring door gokbedrijven

icon-calendar 23 januari 2022 23/01/22
icon-clock 15:01 uur 15:01
Sport
Consumenten negatief over sponsoring door gokbedrijven

Gepubliceerd: 23 januari 2022, 15:01 uur

Consumenten blijken een negatieve houding te hebben over sportsponsoring door gokbedrijven. Ondanks dat gokken een nauwe band heeft met sport, zegt slechts 12% dat dat kansspel bedrijven ook geschikte sponsoren zijn van professionele sportteams. Dat blijkt uit onderzoek van het Brits onderzoeksbureau YouGov.

Diezelfde consumenten vinden auto-, technologie- en telecom merken juist wel geschikte sponsors van professionele sportclubs, competities en atleten.

YouGov verrichtte daarvoor onderzoek in 17 markten wereldwijd. Onder andere online casino’s en sportwedkantoren scoorden erg slecht.

Ook werd er gekeken naar de houding van consumenten ten opzichte van aanbieders van cryptovaluta. Cryptocurrencies blijken de laatste jaren steeds vaker actief te zijn in sponsordeals van clubs, teams, of sporters.

Crypto CS Negatief

Slechts 10% van consumenten vindt dat cryptobedrijven geschikte partners zijn. In het Verenigd Koninkrijk is de draagvlak voor crypto sponsoring het laagst: 6% beschouwt de bedrijven als “geschikt”.

Het onderzoek richtte zich eveneens op welke bedrijven consumenten juist wel graag zien als sponsors.

Meer dan een derde van de respondenten geeft aan dat autofabrikanten geschikte sportsponsors zijn; 36% kijkt positief naar sponsoring van sportteams door automerken.

De autobranche wordt gevolgd door tech (34%) en telecommunicatie (34%). Merken die goed scoren zijn het automerk SKODA, techno reus Samsung en de telecomaanbieder Vodafone.

Aanbieders van banken en verzekeringen (31%) en toeristische bestemmingen of reisorganisaties (31%) worden eveneens als geschikte partners beschouwd.

Opkomst sponsoring door gokbedrijven in Nederland

Lange tijd was shirtsponsoring door kansspelbedrijven niet toegestaan in Nederland, maar de laatste jaren is er sprake van een massale ommeslag.

Vooral sinds de legalisering van online gokken in Nederland zijn gokbedrijven massaal actief in de sportwereld. Dat geldt met name voor TOTO en GGPoker.

Eerstgenoemde sponsort een hele reeks aan Eredivisieclubs terwijl GGPoker datzelfde doet in de lagere voetbaldivisies. Holland Casino richt zich met name op de sponsoring van sportgerelateerde tv-programma’s.

Jack’s Casino sponsort tot slot de Tweede Divisie die toepasselijkerwijs Jack’s League heet.

Jacks League CS

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail