Consumentenbond vernietigend over online kansspelmarkt

Gepubliceerd: 25 oktober 2023, 08:40 uur
De Consumentenbond beschuldigt legale online casino’s, waaronder aanbieders van de Nederlandse staat, van wetsinbreuken en het misleiden van spelers.
De organisatie beweert dat onduidelijke bonusvoorwaarden en overmatige promoties leiden tot onverantwoord gokgedrag. Directeur van de Consumentenbond, Sandra Molenaar, is niet te spreken over het beleid van Nederlandse online vergunninghouders.
Zij laat weten dat de bevindingen van de onderzoekers niet alleen gedeeld zijn met de Kansspelautoriteit, maar ook met minister Franc Weerwind.
Het reguleren van online gokken in Nederland had onder meer als doel gokverslavingen te voorkomen en spelers te beschermen. Maar daar komt op deze manier niets van terecht. Spelers worden misleid en aangezet tot overmatig gokken. Dat is onverantwoord. Dat nota bene twee staatsdeelnemingen zich hier schuldig aan maken, is krankzinnig. Daarom is er een brief gestuurd naar demissionair minister Weerwind van Justitie en Veiligheid. Hem is gevraagd om op te treden.
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond
“Alle aanbieders overtreden de wet”
Volgens de Consumentenbond overtreden niet alleen Holland Casino en TOTO Casino de wet, maar geldt dit voor alle Nederlandse goksites. Dit doen zij onder meer door spelers onvoldoende te informeren over de bonusvoorwaarden; deze zijn niet altijd duidelijk. Daarbij doelt de bond onder meer op de rondspeelvoorwaarden.
Als voorbeeld noemt het de welkomstbonus van Holland Casino Online. Zelfs bij het opvragen van meer informatie wordt de speler doorgestuurd naar de stortingspagina. De voorwaarden zijn pas na de storting in te zien; deze zijn ook ‘verstopt’.
Naast de welkomstbonussen is de Consumentenbond ”niet te spreken” over andere bonussen en promoacties, net als dat er wordt gesuggereerd dat de spellen gratis te spelen zijn. Dat is bij de meeste online casino’s niet het geval; de meeste aanbieders bieden geen gratis demoversie aan van de spellen.
De Consumentenbond heeft het over een “sturend karakter” waarbij specifiek de term “nudging” wordt gebruikt. Dit betekent dat stortingen en speellimieten al vooraf staan ingevuld voor de speler; dit wordt gedaan op basis van bijvoorbeeld vorige stortingen. Als een speler hier niets aan verandert dan kan het zijn dat die meer inzet dan gewild.
Branche kritisch op suggestieve beweringen en beperkte onderbouwing
Holland Casino laat weten niet te zijn benaderd voor het onderzoek of de mededeling van de resultaten. In het onderzoek zijn alle aanbieders meegenomen, maar komen vooral staatsaanbieders Holland Casino en TOTO Casino slecht naar voren. Juist zij zouden misleidend te werk gaan spelers aan te zetten tot overmatig online gokken.
In een reactie op het onderzoek laat Holland Casino weten “verbaasd” te zijn over de manier waarop het onderzoek is uitgevoerd. Ook geeft het aan “niet gekend” te zijn in de uitkomsten van het onderzoek. Het staatscasino beticht de consumentenbond ervan te weigeren dat de onderzoeksresultaten worden gedeeld.
Voor zover de beperkte informatie het toelaat concludeert Holland Casino dat verschillende beweringen suggestief en beperkt onderbouwd zijn. Ook vindt het dat het onderzoek “sommige zaken door elkaar haalt en onjuiste beweringen doet”.