Den Bosch volgt voorbeeld andere steden en gaat kansspelreclames verbieden

Gepubliceerd: 23 oktober 2022, 11:07 uur
In de gemeente Den Bosch geldt per 1 januari 2023 een verbod op ongerichte gokreclame. Het nieuws komt daags nadat bekend werd gemaakt dat het landelijke verbod vertraging heeft opgelopen.
Dat de eerder gecommuniceerde datum hoogstwaarschijnlijk niet gehaald gaat worden, heeft tot grote zorgen geleid bij het Bossche college van B en W. De kwetsbaarste groep zou hier sterk onder te lijden hebben.
Er is daarop besloten de landelijke invoering niet af te wachten en het heft in eigen hand te nemen. Dit betekent dat het maken van reclame voor online gokken in de buitenlucht per 1 januari aanstaande niet meer is toegestaan in de provinciehoofdstad.
711
Het besluit lijkt misschien overbodig, aangezien de online casino’s sinds april in overeenstemming met de brancheverenigingen zijn gestopt met het maken van reclame voor online gokken. Sindsdien zijn er immers nauwelijks nog billboards en abri’s (reclame in bushokjes) te vinden in ons land.
Nauwelijks inderdaad, want het 711 Casino had maling aan de gemaakte afspraken en gaf zonder blikken of blozen aan zelf geen enkele geen reden te zien om buitenreclame in de ban te doen.
Vrees voor nieuwe landelijke opleving gokreclames in buitenlucht
Ondertussen dient zich ook een groter probleem aan. Gemeenten kijken namelijk met ingehouden adem naar de verschillende online casino’s die er de laatste tijd in ons land nieuw bij zijn gekomen.
Ditzelfde geldt voor de aanbieders die nog in de wachtrij staan om het felbegeerde KSA-papiertje in ontvangst te nemen. Deze partijen vallen immers buiten de al gemaakte onderlinge afspraken. Dat dit verdergaat dan enkel vrees, daarvoor ligt bewijs al bij de gemeente Arnhem. Daar zit bijvoorbeeld nog voor een riant bedrag van €800.000 aan buitenreclame aan te komen de komende maanden. Onduidelijk is of dit om één of meerdere online casino’s gaat. Namen ontbreken eveneens.
Al met al is buitenreclame voor zowel de overheid als gemeenten een aardig hoofdpijndossier aan het worden. Voor online casino’s wordt de concurrentiestrijd immers steeds heviger en zijn er nog maar weinig mogelijkheden om echt op te kunnen vallen. Het maken van buitenreclame is daar één van.
Het lijkt om die reden aannemelijk dat nieuwe online casino’s de kans aan zullen grijpen om hier toch gebruik van te gaan maken. En nu een landelijk verbod nóg verder weg lijkt, voelen steeds meer gemeenten zich genoodzaakt dan maar zelf actie te ondernemen.