Einde voor Andy van der Meijde, Hans Klok en Jack van Gelder in gokreclames

icon-calendar 5 mei 2022 5/05/22
icon-clock 08:32 uur 08:32
Wetgeving
Einde voor Andy van der Meijde, Hans Klok en Jack van Gelder in gokreclames

Gepubliceerd: 5 mei 2022, 08:32 uur

Rolmodellen mogen blijven worden gebruikt in sportsponsoring, ook als het verbod op bekende Nederlanders in gokreclames van kracht wordt. Dat is bekendgemaakt in het Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden.

Het verbod is ook niet van toepassing op bewustwordingscampagnes van de overheid zelf. Momenteel maakt de Nederlandse overheid nog geen reclames van deze aard en ook de Kansspelautoriteit (KSA) heeft nog geen campagnes.

Vanaf juni moet er een verbod komen van bekende Nederlanders die namens casino’s te zien zijn in gokreclames.

Onder meer Andy van der Meijde (BetCity), Ellie Lust (Holland Casino), Jack van Gelder (Jack’s Casino) en Dick Advocaat (TOTO) worden op dit moment gebruikt als merkambassadeurs.

Het verbod op het gebruik van rolmodellen in reclames voor online gokken maakt op dit moment echter geen onderscheid naar het soort reclame als de kansspelaanbieder de verzender is.

Zowel reclames die het product aanprijzen, als reclames die wijzen op verantwoord spelen, mogen met deze wijziging geen gebruik meer maken van rolmodellen.

Onder meer de TOTO maakt gerichte campagnes over bewust spelen. Daarbij zet het ex-voetballer Nathan Rutjes in als rolmodel die bewust spelen propageert.

Het sponsoren van individuele beroeps sporters en professionele sportteams door gokbedrijven valt niet onder het verbod op rolmodellen in gokreclames. Dat geldt eveneens voor gesponsorde tv-programma’s. Ook deze vallen niet onder het verbod. 

Dergelijke vormen van sponsoring leveren verminderd directe risico’s voor kwetsbare groepen op, aangezien het gaat om een passieve vorm van reclame, zoals bijvoorbeeld shirt- of materiaal sponsoring. Aangezien de gesponsorde sporters of sportteams met dergelijke sponsoring geen actieve rol hebben bij het aanprijzen van de kansspelen is de strekking anders. Met het aanstaande verbod zijn er geen wijzigingen met betrekking tot de sponsoring van evenementen en tv-programma’s door vergunde aanbieders van kansspelen.
Concept wijziging Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen 

De nieuwe regels zullen ongetwijfeld een zure nasmaak geven aan nieuwe online casino’s in Nederland.

Volgens diverse geruchten is een groot Zweedse casino momenteel bezig met een nieuwe reclamecampagne. Deze campagne lijkt nu in de prullenbak te verdwijnen.

Koning TOTO CS SNeijer

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail