deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide pros-icon cons-icon medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

‘EU wil harder optreden tegen kansspelreclame door influencers’

icon-calendar 28 juli 2023 28/07/23
icon-clock 08:52 uur 08:52
Wetgeving
‘EU wil harder optreden tegen kansspelreclame door influencers’

Gepubliceerd: 28 juli 2023, 08:52 uur

Er moet strenger worden opgetreden tegen influencers die online gokken promoten. Het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) pleit voor eenduidige wetgeving op landelijk niveau. Deze wetgeving moet voor alle EU-lidstaten gaan gelden.

Het EESC, een adviesgroep die de Europese Raad (EC) ondersteunt, heeft een opiniestuk gepubliceerd over reclame via influencers en de impact ervan op consumenten. Dit is gedaan op verzoek van het Spaanse voorzitterschap, dat ook wetgeving over influencers overweegt.

In de EU ondernemen verschillende landen, waaronder Frankrijk, al actie tegen influencers die online casino’s, cryptocurrency en financiële producten promoten. Met de snelle uitbreiding van sociale media en influencers vindt het EESC het echter van “essentieel belang dat er binnen de EU universeel wordt ingegrepen”.

Universele richtlijnen voor alle EU-landen

De adviesgroep heeft daarom aanbevolen dat de EU specifieke richtlijnen opstelt voor content creators, evenals voor sociale mediaplatforms. Het moet duidelijk zijn wanneer er reclames worden gemaakt en er moeten speciale labels gaan gelden.

Er zouden ook voorschriften moeten zijn die influencers beboeten als ze niet aangeven dat ze een financiële compensatie ontvangen voor een bepaalde post. Bovendien zou er een nieuwe EU-regelgeving kunnen komen die content creators verplicht om de gokautoriteit in de doelmarkt in te lichten over de commerciële post.

“Sector-specifieke regels” voor kwetsbare groepen

Ook platforms zoals YouTube en Twitch moeten onder de loep worden genomen. Deze kunnen moeten voldoen aan bepaalde “sector-specifieke regels” die consumenten, met name minderjarigen en andere kwetsbare groepen, beschermen. De online platforms moeten verder aansprakelijk worden gesteld voor alle gepubliceerde inhoud die zij aanbieden op hun websites.

Als een publicatie in strijd is met enige wet, kan het platform een boete krijgen, net als de influencer zelf. Video platforms moeten daarnaast ook proactief zijn in het zelf verwijderen van illegale publicaties en het melden van illegale activiteiten aan de bevoegde autoriteiten.

Omdat het EESC op dit moment alleen aanbevelingen geeft over het onderwerp, is er nog geen gedetailleerde uitwerking van hoe de EU het toezicht moet gaan uitvoeren.

influencer speelt kansspel

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail