‘Fors meer geld uitgegeven aan gokreclames in aanloop naar verbod’

Gepubliceerd: 24 maart 2023, 08:47 uur
Nederlandse online casino’s geven in aanloop naar het aanstaande verbod op ongerichte reclames fors meer geld uit aan reclames. Dat doen ze ondanks beloftes om het aantal reclames juist te matigen.
Er is veel reclames te zien namens casino’s in bushokjes, op tv, en online. Ondertussen werkt minister voor rechtsbescherming Franc Weerwind nog aan de uitwerking van een verbod op de reclames. Dit moet volgens de nieuwste berichten uiterlijk 1 juli 2023 van kracht zijn.
De afgelopen 4 maanden is er een derde meer uitgegeven aan reclame dan een jaar eerder. Wel opmerkelijk is dat er 4 maanden zijn gebruikt in het onderzoek, aangezien het WK voetbal 2022 eind vorig jaar werd georganiseerd. Toch geeft marktonderzoeker Nielsen aan dat er ook na het voetbaltoernooi meer geld is uitgegeven aan reclames. Dit is deels te wijten aan nieuwe online casino’s die een licentie hebben bemachtigd.
BetCity koploper reclame-uitgaven
Het meeste geld wordt uitgegeven door BetCity (€ 36 miljoen) waarna Kansino volgt met € 29 miljoen. TOTO (nummer 3) gaf € 29 miljoen uit sinds oktober 2021, FairPlay gaf een bedrag van € 21 miljoen uit en Holland Casino Online staat op de vijfde plek met zo’n € 21 miljoen.
Bij TOTO Casino werd er de afgelopen vier maanden meer geld uitgetrokken voor gokreclames dan een jaar geleden, bij Holland Casino liep het budget juist flink terug.
Online casino’s beloofden een jaar geleden nog dat er minder gokreclame te zien zou zijn en dat er geen reclame meer gemaakt zou worden in de buitenlucht. Toch wordt ook aan deze reclamevorm nog altijd geld uitgegeven, zo is gebleken. Die afspraken zijn deels gemaakt bij brancheverenigingen waar Nederlandse online casino’s lid van zijn. Niet alle kansspelaanbieders hebben zich echter aangesloten bij deze verenigingen.