Interview met George Olekszy: Head of Game Retention bij Play’n GO

Gepubliceerd: 11 april 2023, 16:04 uur
Play’n GO behoort tot de allergrootste spelers uit de industrie en het is dan ook niet zo gek dat de Zweedse spelmaker erbij was toen de Nederlandse kansspelmarkt open ging in oktober 2021. Sindsdien heeft het concern haar bereik uitgebreid naar verschillende Nederlandse online casino’s met een licentie van de KSA.
George Olekszy zou instappen toen de eerste nieuwe online casino’s uit Nederland haar deuren opende, maar kan al goed meepraten over de activiteiten van Play’n Go in Nederland. Het team van CasinoScout.nl had onlangs een onderonsje met Olekszy en vroeg hem naar zijn bevindingen van de Nederlandse markt. Uiteraard mocht daarbij de vraag niet ontbreken wat de best scorende spellen zijn in Nederland én welke eraan komen.
Fabian Neidig: Kun je jezelf kort voorstellen aan onze lezers en iets meer vertellen over je rol binnen Play’n GO en wat je daarvoor deed?
George Olekszy: 11 jaar geleden ben ik begonnen in de iGaming-industrie te werken, eerst in de klantenservice voor een aanbieder van sportweddenschappen waar het casinoaanbod beperkt was en een secundaire focus was. Omdat de vraag naar online gokkasten en casinoproducten erg snel in populariteit groeide, was ik steeds meer geïntrigeerd om in deze niche te werken.
Sindsdien heb ik gedurende 10 jaar meerdere rollen ingevuld die gericht waren op deze categorie kansspelen. Dat deed ik al die tijd aan de kant van online casino’s. Mijn passie voor gokkasten bleef tussentijds alsmaar groeien, dus ik wilde eigenlijk al langere tijd overstappen naar de kant van de provider, de leverancier. Play’n GO sloot daar perfect op aan dankzij de hoogwaardige en op entertainment-gerichte spellen.
Fabian Neidig: Kun je ons uitleggen wat jouw rol is bij Play’n GO en wat je dagelijkse uitdagingen zijn daarbij?
George Olekszy: Bij Play’n GO vul ik de functie in van Head of Game Retention, waarbij ik een focus heb op een nauwe samenwerking met onze partners. Dat uit zich onder meer in het selecteren van de juiste casino spellen voor elke markt waarin ze actief zijn.
De uitdaging voor iedereen in de branche is om juist om te gaan met de enorme hoeveelheid content die beschikbaar is, wat betekent dat het belangrijker dan ooit is om ervoor te zorgen dat we de per markt juiste content selecteren en aanbieden. Zo helpen we onze partners bij het bereiken van hun doelen.
Fabian Neidig: Play’n GO is erbij sinds de eerste dag dat de Nederlandse gokmarkt open is. Wat zijn jullie ervaringen tot dusver? En wat zijn de grootste uitdagingen geweest?
George Olekszy: Onze ervaring in de Nederlandse markt tot nu toe is zeer positief; onze spellen zijn vanaf de eerste dag zeer goed ontvangen door spelers. De grootste uitdaging was om ervoor te zorgen dat we een gevarieerd stappenplan moesten leveren dat tegemoet kwam aan de behoeften van verschillende demografische groepen spelers.
Fabian Neidig: Welke spellen zijn het populairst in Nederland? En welke verschillen zie je met andere landen?
George Olekszy: Er zijn naar mijns inziens niet veel verschillen tussen Nederland en de rest van Europa; onze best presterende series zoals Reactoonz, Rise of Olympus, Moon Princess en de Dead-serie [red. Book of Dead] behoren ook in Nederland tot de meest gespeelde spellen. We zien tegelijkertijd wel een toename van de populariteit van onze Joker-serie. Ik zou dat toeschrijven aan de eenvoudige, maar vermakelijke mechanismen van de Joker-spellen.
Fabian Neidig: Zijn er al plannen om exclusieve of op maat gemaakte gokkasten te lanceren voor de Nederlandse markt?
George Olekszy: We zijn altijd op zoek naar manieren om ons portfolio in zo veel mogelijk markten uit te breiden, dus ik verwacht in de toekomst meer exclusieve content uit te brengen die speciaal is toegesneden voor Nederlandse online casino’s.
Fabian Neidig: Wat zijn volgens jou de komende jaren de grootste trends in de Nederlandse (en internationale) iGaming-markt, en wat is de aanpak van Play’n GO om van deze trends te profiteren?
George Olekszy: Ik denk dat er een trend zal komen die het entertainmentgehalte centraal stelt. Ook denk ik dat er meer aandacht zal zijn voor de effectieve speeltijd wat ten koste zal gaan van spellen met een hoge volatiliteit. In plaats van sporadische, hoge winsten, zal er meer behoefte komen aan spellen die vaker winnende spins opleveren. Dit is altijd al de strategie geweest van Play’n GO-strategie, wat ons in een gunstige positie brengt.
Fabian Neidig: George, bedankt voor je tijd. Is er nog iets dat je wilt delen met onze lezers? Nieuwe spellen bijvoorbeeld, mechanismen of andere ontwikkelingen waar we op moeten letten?
George Olekszy: Er is achter de schermen een hoop moois in de maak, maar Gerard’s Gambit is zeker een nieuwe gokkast waar we op dit moment al erg enthousiast over zijn. Dit is een educatieve game die is ontworpen om beginnende spelers te leren hoe ze gokkasten moeten spelen.
Dit is volgens mij nog niet eerder gedaan en het concept kan worden gebruikt als cross-sell-tool voor andere spellen. Door te werken met een gameplay die van het voltooien van doelen en niveaus uitgaat, zal dit spel veel mensen gaan aanspreken.
Over George Olekszy
George Olekszy is al meer dan 11 jaar actief in de online kansspelindustrie en heeft daarbij aan zo’n beetje alle kanten van de sector gestaan. Eerst bij de klantenservice van het iGaming concern Entain en toen als Senior Product Manager bij hetzelfde bedrijf. Na daarna werkzaam te zijn geweest in Gibraltar bij verschillende goksites in de rol van Senior Slots & Games Manager, en Head of Slots zit Olekszy sinds begin 2022 in Londen.
Daar vult hij de functie in van hoofd Game Retention bij één van de allergrootste namen uit de industrie, Play’n Go. Daarbij richt Olekszy zich op een nauwe samenwerking met de partners van Play’n Go in uiteenlopende markten, waaronder de Nederlandse.