Interview met Helen Walton: oprichtster van G Games

Door: Simon Lucas
icon-calendar 18 augustus 2022 18/08/22
icon-clock 16:26 uur 16:26
Interview
Interview met Helen Walton: oprichtster van G Games

Gepubliceerd: 18 augustus 2022, 16:26 uur

De online gokmarkt is een industrie die veelal door mannen worden gedomineerd, zowel aan de kant van spelers als aan de kant van casino’s. Rolmodellen zijn mannelijk, de meeste oprichters zijn mannelijk, en spelers zijn dat vaak ook. 

Helen Walton van spelproducent G Games, voormalig Gamevy,  is één van de weinige vrouwen die aan de top staat in de industrie en is dat bij een provider die de laatste jaren aan een flinke opmars bezig is. Ook in Nederland zijn de spellen van “G” inmiddels te spelen. Wij spraken met Helen Walton over haar rol als oprichtster van de Britse spelmaker, haar meningen over de Nederlandse gokmarkt, en krijgen een voorproefje op een aanstaande lancering.

Simon Lucas: allereerst bedankt Helen dat je de tijd hebt genomen voor dit interview. We willen je een aantal vragen stellen over jullie activiteiten op de Nederlandse kansspelmarkt, maar voordat we dat doen, zouden we iets meer over jou willen weten.

Wat is je rol binnen G Games en wat is je ervaring in de online casino industrie?

Helen Walton: ik ben één van de 3 oorspronkelijke oprichters van “G”. Toen we begonnen, wisten we helemaal niets over de iGaming-industrie. Terugkijkend denk ik dat juist die onwetendheid ons moed heeft gegeven, omdat we er gewoon voor zijn gegaan.

Zelf had ik in marketing, productontwikkeling en verkoop gewerkt voordat ik mijn twee compagnons ontmoette. Het was pure toeval om twee mensen te ontmoeten met aanvullende achtergronden en vaardigheden. Paul (Paul Dolman-Darall, red.) heeft ervaring in product en financiën, Dan (Dan Rough, red.) is erg ervaren in technologie en ikzelf ben verantwoordelijk voor het commerciële deel, waaronder sales en marketing.

Toen we begonnen, wisten we helemaal niets over de iGaming-industrie. Terugkijkend denk ik dat juist die onwetendheid ons moed heeft gegeven, omdat we er gewoon voor zijn gegaan.
Helen Walton, mede-oprichtster G Games

Simon Lucas: kun je ons meenemen in het verhaal van G Games; van een start-up in een moordende industrie tot een internationaal bedrijf met 80 medewerkers?

Helen Walton: we zijn begonnen met het doel om real money online casino spellen (kansspelen waarbij je echt geld inzet red.) leuker te maken met een focus op de smartphone gebruiker. Vandaag de dag zijn we één van de meest innovatieve game studio’s op de markt en ontwikkelen we games met vaardigheids-, keuze- en video game-elementen. Ook richten we ons op klassieke casinospellen en tillen we spellen als loterijen en roulette naar een hoger plan.

Simon Lucas: neem ons mee door het productontwikkelingsproces van een online gokkast. Hoe begin je van nul om uiteindelijk  tot het eindproduct te komen; het online spel dat te spelen is op een computer of mobiel apparaat?

Helen Walton: iedereen bij “G” kan met een idee komen. Dat kan de ICT’er zijn of de grafisch ontwerper, want we hebben niet een specifieke creatieve media afdeling. Elk idee krijgt dan een eigen business case die het mogelijk moet maken om het concept te prioriteren en uit te bouwen. Wanneer mogelijk, wordt het concept uit de wachtrij geplukt en gaat een team van onder meer een grafisch ontwerper en een designer eraan werken. Daarboven wordt een producent gezet die de verantwoordelijkheid heeft over het hele proces; van conceptontwikkeling tot lancering. We hebben tussendoor demo- en feedbacksessies waarbij soms ook spelers of operators betrokken zijn om het spel te blijven verbeteren. Vervolgens moet de game worden uitgerold, gecertificeerd en op de markt worden aangeboden. 

Simon Lucas: de Nederlandse markt is sinds oktober 2021 gereguleerd. Is dit iets waar jij en je team specifiek op gericht hebben? 

Helen Walton: in 2017 hebben we voor het eerst gepraat met verschillende online casino’s die zich al aan het voorbereiden waren op het opengaan van de Nederlandse markt. We waren toen zo naïef om te geloven dat die marktregulering er al binnen 6 maanden zou zijn. Tegenwoordig ben ik veel cynischer over dergelijke tijdschema’s en zou ik eerst officiële wet publicaties afwachten voordat ik aan vervolgstappen denk.

We wisten echter we dat de Nederlandse markt de potentie had om uit te groeien tot een belangrijke markt. Ook hadden we al de ervaring dat onze spellen het goed deden het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Scandinavië, dus waren we hoopvol over de Nederlandse markt. We moesten alleen nog wel een opening te vinden op de markt. De komende weken worden er nieuwe online casino’s aangekondigd waar onze spellen beschikbaar komen.

Simon Lucas: op dit moment zijn G Games slots nog maar in twee Nederlandse online casino’s (Kansino, 777) te spelen. Zijn er plannen om uit te breiden naar nog meer aanbieders? Zo ja, welke casino’s staan er op jouw radar?

Helen Walton: ja, de komende weken worden een paar nieuwe namen aangekondigd. Een aantal Nederlandse online casino’s die ook op onze radar staan, hebben helaas te maken gehad met onvoorziene vertragingen. We zijn erg toegewijd om te slagen op de Nederlandse markt. We hebben zelfs de ‘bounce-effect’ op één van onze fruitkasten veranderd, omdat een online casino ons verzekerde dat dit belangrijk was voor Nederlandse spelers.

Waar ik blij mee ben is dat Nederlandse online casino’s de best mogelijke RTP’s willen bieden aan hun spelers.
Helen Walton, mede-oprichtster G Games

Simon Lucas: wat zijn de kenmerken van online gokkasten die volgens jullie het best presteren in Nederland van bijvoorbeeld thema’s, features, en design?

Helen Walton: we hebben vernomen van onze partners dat Nederlandse spelers een specifieke voorkeur hebben voor spellen die hen meenemen naar de authentieke speelhallen. Zelf zien we dat Nederlanders spelers avontuurlijker zijn dan verwacht en ook graag nieuwe dingen uitproberen. Elite of Evil en Psycho Candies doen het goed in Nederland, net als de traditionele fruitautomaten waarvan we al vermoedden dat ze hier goed zouden presteren.

Waar ik verder blij mee ben is dat Nederlandse online casino’s de best mogelijke RTP’s willen bieden aan hun spelers wat weer past bij onze eigen ambitie om hen de best mogelijke speelervaring te bieden.

Elite of Evil en Psycho Candies doen het goed in Nederland, net als de traditionele fruitautomaten waarvan we al vermoedden dat ze hier goed zouden presteren.
Helen Walton, mede-oprichtster G Games

Simon Lucas: er zijn verschillende softwareleveranciers (Stakelogic & Red Tiger Gaming bijvoorbeeld) die spellen uitbrengen die specifiek gericht zijn op Nederlandse spelers. Is dat iets waar jullie ook naar kijken? Zo ja: hoe?

Helen Walton: we zijn van mening dat er altijd gekeken moet worden naar de behoeften van spelers — of dat nu thema’s zijn of bepaalde features en mechanismen. We proberen ons niet teveel op één kenmerk te richten en daarvan blind aan te nemen dat alle spellen die worden gelanceerd in deze markt hierop moet worden aangepast. Om dat te illustreren; we hebben onlangs een online gokkast (Cheeky Fruits Deluxe red.) ontwikkeld voor specifiek de Duitse markt. Dit spel zou uiteindelijk in alle markten waar we actief zijn uitgroeien tot het meest succesvolle spel. Blijkbaar kenmerkten deze behoeften dus niet alleen de Duitse spelers.

We vinden ook belangrijk dat het basisspel spannend aanvoelt. Zo zijn er zelfs in onze basisgames al jackpots zodat je niet perse hoeft te wacht op een bonusronde.
Helen Walton, mede-oprichtster G Games

Simon Lucas: we zijn altijd benieuwd naar nieuwe releases! Kun je ons een voorproefje geven?

Helen Walton: ik moet zeggen dat onze nieuwe Leprechaun’s Luck Emporium-game geweldig is geworden. We willen er namelijk voor zorgen dat elke soort speler altijd een ultieme ervaring heeft tijdens het spelen en richten ons bijvoorbeeld niet alleen maar op high rollers. Een van de manieren waarop we dat doen, is door mechanismen en features met een video game ervaring toe te voegen aan onze spellen die de interactie moeten verhogen en de interesse van spelers moeten zien vast te houden.

We vinden ook belangrijk dat het basisspel spannend aanvoelt. Zo zijn er zelfs in onze basisgames al jackpots en jackpot ladders die ervoor zorgen dat je niet perse hoeft te wacht op een bonusronde, maar bij elke draai de spanning voelt van een aanstaande winst. We investeren daarbij veel tijd en moeite in het grafische gedeelte zodat het visueel een genot is om naar te kijken en dat de speler terecht komt in een magische wereld.

Over Helen Walton

In de lente van 2014 lanceerde Helen Walton in Londen het bedrijf G Games, een provider die toen pretendeerde “de meest innovatieve casinospellen van de wereld” te gaan maken. Nu, bijna 8.5 jaar later, beschikt het Britse iGaming concern over meer dan 80 medewerkers die vanuit het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkzaam zijn voor de organisatie waar Walton nog altijd de leiding over heeft. Walton heeft naar eigen zeggen enorm veel plezier gehad de laatste jaren, net als dat ze een flinke aantal misstappen heeft begaan. Wat het volgens haar er vooral toe doet is creatief bezig zijn met de mensen bij wie ze zich prettig voelt om zo gezamenlijk dromen te verwezenlijken.

Helen Walton beschrijft haar eigen carrière als veelzijdig: van het beheren van enorme cosmeticamerken tot het opzetten van restaurants en het uiteindelijk oprichten van een online kansspel bedrijf. Ze staat officieel te boeken als de oprichtster en hoofd marketing van G Games, maar claimt niet zoveel om titels te geven. Waar het Walton wel om gaat is wat ze de laatste jaren allemaal heeft neergezet: een creatieve casino software provider, online gokkasten die overal ter wereld worden aangeboden, meerdere awards, en miljoenen ponden aan winst.

Logo van G. Games

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail