Interview met Jason Newmark: VP Production Crazy Tooth Studio

Door: Simon Lucas
icon-calendar 30 september 2022 30/09/22
icon-clock 07:53 uur 07:53
Interview
Interview met Jason Newmark: VP Production Crazy Tooth Studio

Gepubliceerd: 30 september 2022, 07:53 uur

De geschiedenis van Crazy Tooth Studio gaat terug tot 2011 en inmiddels zijn de spellen van deze provider ook bij een aantal Nederlandse online casino’s te spelen. Vanuit het Amerikaanse Reno, Nevada richtte deze eigenzinnige spelmaker zich eerst op spellen voor landgebonden casino’s om daarna toch over te stappen op spellen voor de online markt. En die beslissing lijkt goed te zijn uitgepakt.

Met name de online activiteiten van Crazy Tooth Studio komen aan bod in het interview dat Simon Lucas van CasinoScout onlangs had met Jason Newmark, de Vice President Production van Crazy Tooth. In het interview bespreken Simon en Jason onder meer de livegang van Crazy Tooth Studio op de Nederlandse markt en wat de verdere verwachtingen zijn. Ook komen de meest populaire online gokkasten van de studio in Nederland aan bod en wordt er meer verteld over de bedrijfscultuur in het kantoor in Reno.

Simon Lucas: voordat we nader ingaan op de livegang van Crazy Tooth Studio op de Nederlandse markt, kun je jezelf voorstellen aan onze lezers en ons meer vertellen over je rol bij Crazy Tooth?

Jason Newmark: mijn naam is Jason Newmark en ik ben de Vice President Production bij Crazy Tooth Studio. Ik overzie het grafische gedeelte en assisteer bij de overgang van design naar de uiteindelijke oplevering. Ook ben ik verantwoordelijk voor de videoproducties van de marketingafdeling.

Simon Lucas: hoe zou je de bedrijfscultuur binnen de Crazy Tooth Studio omschrijven?

Jason Newmark: ons kantoor staat bol van plezier, maar er wordt ook keihard gewerkt. Het is uiteraard een genoegen om casino spellen te mogen maken voor de kost, maar we nemen onze producten ook heel serieus. Iedereen die hier werkt, is betrokken bij het beslistraject; van concept tot de uiteindelijke oplevering. We bespreken elke stap in het ontwikkelingsproces en ieders inbreng is waardevol en belangrijk voor het eindresultaat.

Simon Lucas: kun je ons voorbeelden geven van unieke en innovatieve spelconcepten die Crazy Tooth Studio de industrie heeft gebracht en hoe denk je dat deze zich onderscheiden van de concurrentie?

Jason Newmark: ik denk dat Fortress Charge één van onze meest unieke spellen is. Dit is bijna een mini-video game in plaats van een online gokkast. Ik houd sowieso van het concept van helden die verschillende obstakels moeten overwinnen om zo uiteindelijke prijzen te behalen. Ook The Incredible Balloon Machine en Golden Hook, die beide zijn voorzien van onze WiNCREASE-mechanisme, zijn voorbeelden van onze meest innovatieve spellen tot dusver. Deze games werken niet met rollen, maar bieden wel de spanning en winsten van een echte gokkast.

Fortress Charge is één van onze meest unieke spellen. Dit is bijna een mini-video game in plaats van een online gokkast.
Jason Newmark: Vice President Production van Crazy Tooth Studio

Simon Lucas: welke andere aanbieders in de branche hebben jullie het meest geïnspireerd voor jullie eigen online gokkasten en features?

Jason Newmark: toen we de overstap maakten van landgebonden spellen naar de online casino markt hebben we veel providers geanalyseerd om te zien wat de vraag en het aanbod was op de markt. Ik ontdekte dat veel van de visuele stijlen van online providers heel anders waren dan wat we zagen in de landgebonden casino industrie. Ik heb altijd een voorliefde gehad voor mobiele games en het was dan ook om ons doel om onze grenzen te verleggen en onze spellen te voorzien van een mobieler en moderner design.

De overgang naar de online markt, en in het bijzonder onze samenwerking met Microgaming, was een geweldige beslissing. We hadden ongeveer 10 jaar gewerkt aan landgebonden gokautomaten en we raakten wat gefrustreerd door de lange doorlooptijd tussen het opleveren van de spellen en de uiteindelijke installatie op de speelvloeren.

Simon Lucas: in 2019 zijn jullie een samenwerking aangegaan met Microgaming om gokkasten voor hen te spelen als partner studio. Hoe belangrijk is deze stap geweest voor de groei van Crazy Tooth Studio?

Jason Newmark: de overgang naar de online markt, en in het bijzonder onze samenwerking met Microgaming, was een geweldige beslissing voor ons als bedrijf. We hadden ongeveer 10 jaar gewerkt aan landgebonden gokautomaten en we raakten wat gefrustreerd door de lange doorlooptijd tussen het opleveren van de spellen en de uiteindelijke installatie op de speelvloeren. De snelheid van concept tot lancering in de online markt heeft onze workflow enorm verbeterd en werkt uiterst motiverend voor ons als team. We vonden het altijd al fijn om in hoog tempo spellen te ontwikkelen en nu hebben we een partner die ons in staat stelt om daar optimaal gebruik te maken.

Simon Lucas: ongeveer een jaar geleden betrad Crazy Tooth Studio de Nederlandse markt. Hoe belangrijk was de Nederlandse markt voor Crazy Tooth Studio in vergelijking met andere landen die jullie hebben betreden?

Jason Newmark: we streven ernaar om nieuwe gokkasten te maken die een zo breed mogelijk publiek aanspreken. Het is elke keer weer spannend als we een nieuwe markt betreden. We willen namelijk graag dat spelers uit heel de wereld de ultieme Crazy Tooth-ervaring kunnen beleven. We blijven uitbreiden naar zoveel mogelijk markten.

Simon Lucas: de spellen van Crazy Tooth Studio zijn momenteel alleen beschikbaar in Circus Casino en TOTO Casino. Zijn jullie van plan om in Nederland uit te breiden, en zo ja, welke websites staan op jullie radar?

Jason Newmark: hoe meer nieuwe casino’s, hoe beter! We willen dat onze spelers onze spellen kunnen vinden in hun favoriete casino en ons doel is om onze bestaande spelers tevreden te houden en nieuwe spelers aan te trekken.

Simon Lucas: welke Crazy Tooth-spellen presteren tot nu toe het beste bij het Nederlandse publiek volgens jullie cijfers?

Jason Newmark: we zijn zeer goed ontvangen op de Nederlandse markt en ik denk dat onze innovatie en game-ervaring veel van de spelers in Nederland heeft aangesproken. We zijn blij met het enthousiasme en de steun die we van die spelers hebben gekregen.

De spelers krijgen iets totaal nieuws. Zowel Build The Bank als Bubble Beez is voorzien van gloednieuwe mechanismen. Ik kan niet wachten tot ze deze games kunnen spelen.
Jason Newmark: Vice President Production van Crazy Tooth Studio’s

Simon Lucas: voor de rest van 2022 hebben jullie aangekondigd dat er nog twee nieuwe games zullen worden uitgebracht: Build The Bank en Bubble Beez. Zullen deze games in Nederland te spelen zijn, en zo ja, hoe denk je dat ze door het Nederlandse publiek zullen worden ontvangen? 

Jason Newmark: we zijn erg enthousiast over deze nieuwe lanceringen en ik denk dat het Nederlandse publiek ze met veel plezier zal spelen. Zowel Build The Bank als Bubble Beez is voorzien van gloednieuwe mechanismen. De spelers krijgen daarmee iets totaal nieuws. Ik kan niet wachten tot ze deze games kunnen spelen.

Simon Lucas: voordat we dit interview beëindigen, is er nog iets wat je met onze lezers wilt delen?

Jason Newmark: aan al onze spelers in Nederland, bedankt! We hopen dat iedereen net zoveel plezier beleeft aan het spelen van onze spellen als wij hebben in het maken van deze games.

Over Jason Newmark

Jason Newmark is al bijna 12 jaar de Vice President Production bij Crazy Tooth Studio en is er sinds de oprichting van deze Amerikaanse provider bij geweest. Aanvankelijk was Crazy Tooth gericht op het leveren van speelautomaten aan fysieke gokfaciliteiten, maar de laatste jaren is de aandacht verlegd naar de ontwikkelingen van online spellen. Jason ontmoette Ben Hoffman, de president van Crazy Tooth Studio, ongeveer 15 jaar geleden toen hij zelf nog werkte als redacteur en producer voor een film- en videoproductiebedrijf. Toen Ben spelmaker IGT verliet en besloot om zelfstandig Crazy Tooth Studio te lanceren, wist Newmark al meteen dat hij onderdeel wilde zijn van de op dat moment nieuwe provider. Want “casino spellen mogen maken voor de kost, was geen moeilijke beslissing”.

Logo van Crazy Tooth Studios CS

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail