Interview met Niklas Mravlje: Directeur Product Marketing bij ORYX Gaming

Door: Simon Lucas
icon-calendar 13 september 2022 13/09/22
icon-clock 08:08 uur 08:08
Interview
Interview met Niklas Mravlje: Directeur Product Marketing bij  ORYX Gaming

Gepubliceerd: 13 september 2022, 08:08 uur

Terwijl de meeste providers het licht zagen in Zweden, om daarna al dan niet uit te komen in Malta, is Gamomat (onderdeel van ORYX Gaming) één van de weinige Duitse spelmakers die actief is op de markt. Sinds de opening van de online markt in ons land levert Gamomat ook aan Nederlandse casino’s.

Inmiddels Directeur Product Marketing Niklas Mravlje kwam meteen vanuit de schoolbanken terecht bij ORYX Gaming (partner van Gamomat) en is daar nu sinds 2015 actief. Hij noemde Nederland bij de opening van de online gokmarkt al een cruciale markt voor de bedrijfsgroei van Gamomat en die mening lijkt alleen maar te zijn versterkt. We spraken uitgebreid met de openhartige marketeer over zijn veelzijdige rol bij ORYX Gaming en vroegen hem onder meer wat de populairste spellen zijn van Gamomat onder Nederlandse spelers.

Simon Lucas: Niklas, bedankt dat je de tijd hebt genomen voor dit interview met CasinoScout. Kun je ons meer vertellen over jezelf, jouw rol binnen Bragg Gaming Group, en wat je deed voordat je daar aan het werk ging?

Niklas Mravlje: ik ben blij dat ik via dit interview de kans krijg om de activiteiten van Bragg op de Nederlandse markt te bespreken. Momenteel ben ik de Directeur Product Marketing bij de Bragg Gaming Group, maar ik ben eigenlijk mijn hele professionele carrière al werkzaam geweest in iGaming-industrie. Ik begon ooit op de afdeling klantenservice om uiteindelijk terecht te komen tot de afdeling marketing waar ik nu actief ben als Directeur Product Marketing. Hierbij werk ik nauw samen met Gamomat en andere in-house studio’s zoals Atomic Slot Lab en Indigo Magic. Tevens ben ik actief namens andere partners als Peter & Sons en Golden Hero. Ook deze partijen worden vertegenwoordigd door de Bragg Gaming Group.

Simon Lucas: de reis van Oryx Gaming (onderdeel Bragg Gaming Group) begon in 2010. Wat is sindsdien de bedrijfsvisie en welke rol speel jij bij het naleven van deze visie?

Niklas Mravlje: het begon voor Oryx Gaming allemaal in 2010 toen we ons aanvankelijk sterk concentreerden op de Duitse iGaming-markt. In 2015 hebben we de handen ineengeslagen met Gamomat, wat waardevol is gebleken voor beide bedrijven. We konden zo nog gerichter inspelen op de behoeften van de markt. In de afgelopen jaren zijn we met Bragg flink gegroeid in gereguleerde markten over de hele wereld. 

In 2021 is Bragg gekozen als platform leverancier voor BetCity, wat een belangrijke doorbraak voor ons betekende op de Nederlandse markt. De Nederlandse kansspelmarkt is momenteel zelfs onze best presterende markt. Als onderdeel van die uitbreiding heeft ons spelaanbod (Gamomat, Atomic Slot Lab en Indigo Magic) de aanwezigheid op de Nederlandse markt aanzienlijk vergroot. De huidige visie van Bragg en Gamomat is om uit te breiden naar verschillende gereguleerde markten in Europa. Ook de Noord-Amerikaanse markt is in 2021 succesvol betreden. Onze visie is daarmee verschoven naar het bedienen van deze markten met sterke en lokale oplossingen.

Onze concurrenten zijn gefocust op het produceren van zoveel mogelijk nieuwe spellen in de kortst mogelijke tijdspanne. Onze strategie is het tegenovergestelde; we richten ons op kwalitatieve spellen met een lange levensduur.
Niklas Mravlje, Directeur Product Marketing bij Oryx Gaming

Simon Lucas: hoe is de concurrentie op de kansspelmarkt de afgelopen jaren veranderd en welke kansen zie je voor 2022 en de komende jaren?

Niklas Mravlje: de algemene tendens die we bij onze concurrenten zien is dat ze naar alsmaar meer kwantiteit streven. Dit betekent dat veel van onze concurrenten gefocust zijn op het produceren van zoveel mogelijk nieuwe spellen in een zo kort mogelijke tijdspanne. De reden achter deze strategie is dat elke nieuwe lancering een vooraanstaande plek krijgt in het portfolio van online casino’s en zo snel aan populariteit wint. Zodra de eerste hype echter voorbij is, vervallen ook al snel de prestaties van het spel. 

Onze strategie is zo’n beetje het tegenovergestelde; we richten ons op kwalitatieve spellen met een lange levensduur. De spellen van zowel Gamomat als Atomic Slot Lab gaan over het algemeen heel lang mee en bereiken hun volledige potentieel pas na 100-150 dagen na de release. Dus ook al beperken we ons tot 10 à 12 releases (per studio) per jaar, de prestaties van onze spellen zijn vaak veel langer zichtbaar dan bij andere providers.

Een van Atomic Slot Labs spellen “Fairy Dust” is sinds de release [op 31 maart 2022, red.] een toppresteerder gebleken op de Nederlandse markt. De kans die we voor onszelf zien voor de komende jaren is het bouwen van online gokkasten die op een vergelijkbare manier presteren als Fairy Dust. We focussen daarbij op langdurige kwaliteit in plaats van op kortstondige hits. 

Simon Lucas: binnen de iGaming-industrie hebben spelmakers het moeilijk om met de toenemende concurrentie om te gaan. Bragg Gaming Group blijft echter groeien en wordt steeds succesvoller. Wat verklaart dit steeds grotere succes?

Niklas Mravlje: ons succes ligt in onze diversiteit. Als Bragg Gaming Group vertegenwoordigen voortdurend tussen de 8 en 12 studio’s in verschillende markten op de wereld. Met de data en onze ervaring kunnen we zo effectief voldoen aan de vraag uit elke soort markt. Hiermee verkeren we nu in een positie dat we het portfolio van onze studio’s eenvoudig kunnen segmenteren om er zo voor te zorgen dat we het aanbod aanpassen aan een bepaalde markt om zo het meeste kans van slagen te hebben.

We hebben ook een team dat de markttrends zorgvuldig analyseert, waardoor we razendsnel kunnen schakelen. Dit betekent dat we meteen proberen in te spelen op de vraag of behoefte als we een succesvolle trend detecteren in een bepaalde markt.

Simon Lucas: als we naar jullie portfolio kijken, zien we dat er veel aandacht is voor games met een Book Of-thema, met meer dan 20 spellen beschikbaar in deze categorie. Zou je ons iets meer kunnen vertellen over de focus van Gamomat op spellen met een Book Of-thema, en waarom deze aandacht er is?

Niklas Mravlje: Gamomat heeft zich van oudsher gericht op games met een Book Of-spelthema, evenals op games met een fruitthema. De reden daarvoor is dat Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, en Nederland de voorkeur geven aan spellen van deze categorie. Nu er echter nieuwe concurrenten en markttrends opkomen, verschuiven de trends. Om vandaag de dag een succesvolle, wereldwijde spelmaker te zijn, moet je buiten je comfortzone kunnen treden en nieuwe, unieke, en innovatieve thema’s proberen.

Samen met Gamomat zijn we van plan om in 2022 een verscheidenheid aan games te produceren, die nieuwe mechanismen proberen, om hun kans van slagen in bepaalde markten te testen. Bovendien zal één van onze studio’s, Atomic Slot Lab, die in Las Vegas gevestigd is — en zich net als Gamomat van oudsher gericht op fysieke speelautomaten — een andere kant van ons laten zien. Zo hebben online casino’s de keuze uit een grote verscheidenheid aan spellen om af te stemmen op hun portfolio. 

De Nederlandse markt speelt een cruciale rol in het portfolio van Bragg en Gamomat. Bragg is naast spelmaker ook platformaanbieder op de Nederlandse markt. We leveren aan de meeste online casino’s die momenteel in Nederland actief zijn.
Niklas Mravlje, Directeur Product Marketing bij Oryx Gaming

Simon Lucas: in oktober 2021, toen de Nederlandse markt werd betreden, heb je gezegd dat Nederland een kernmarkt is voor Gamomat. Waarin verschilt jullie aanpak bij een kenmarkt vergeleken met andere markten? En hoe belangrijk is de Nederlandse markt geweest voor jullie eigen groei?

Niklas Mravlje: de Nederlandse markt speelt een cruciale rol in het portfolio van Bragg en Gamomat. Hier zijn verschillende redenen voor. Bragg is naast spelmaker ook platformaanbieder op de Nederlandse markt. We leveren aan de meeste online casino’s die momenteel in Nederland actief zijn. Historisch gezien liggen de Duitse en Nederlandse markten dicht bij elkaar qua spelersvoorkeuren en Gamomat heeft een rijke geschiedenis in de levering van landgebonden speelautomaten op de Nederlandse markt. 

Het was daarom een natuurlijke keuze om de Nederlandse markt te omarmen en de online games te leveren op het moment dat de markt officieel gereguleerd was. Bovendien waren onze andere studio’s ook al erg succesvol onder Nederlandse spelers — met name de eerste games van Indigo Magic zoals Sea of Plenty. Datzelfde geldt voor Fairy Dust en Girl with the Golden Eyes van Atomic Slots.

Simon Lucas: de spellen van Gamomat zijn al te spelen bij verschillende Nederlandse online casino’s. Kunnen we binnenkort meer samenwerkingen verwachten?

Niklas Mravlje: absoluut. Het is de missie van Bragg om elk nieuwe online casino op de Nederlandse markt te voorzien van onze spellen en software-oplossingen. We streven ernaar dat de Gamomat-spellen bij elke Nederlandse goksite beschikbaar zijn.

Simon Lucas: als je kijkt naar de huidige positie van Gamomat in Nederland; waar zie je jezelf dan over een paar jaar op de Nederlandse markt?

Niklas Mravlje: dat is een vrij lastige vraag. Bragg Gaming Group, haar in-house studio’s en de gaming partners hebben een grote interesse in de Nederlandse markt. Als zodanig zijn we van plan om te blijven investeren in de markt, zowel qua platform-ontwikkeling als op het gebied van spellen, om zo hopelijk onze voetafdruk nog verder te vergroten.

Sommige providers, zoals Stakelogic, maken markt-specifieke spellen die puur gericht zijn op bijvoorbeeld Nederlandse spelers. Wat doen jullie om bepaalde segmenten te bereiken? 

Niklas Mravlje: zoals ik eerder al aangaf, analyseren we uitvoerig de verschillende markttrends en richten we delen van ons portfolio ook op specifieke markten. Bij Gamomat zien we bijvoorbeeld dat spellen met een fruitthema succesvol zijn, terwijl we bij Atomic Slot Lab en Indigo Magic juist meer succes boeken met Hold & Spin en All Ways-achtige spellen.

We nemen graag elementen uit onze historisch succesvolle games en steken ze in een nieuwe jasje. Daardoor worden deze games nog geavanceerder. Wat spelers betreft, richten we ons het liefst op een brede doelgroep, maar sommige gokkasten hebben nu eenmaal de neiging om beter te presteren onder een specifieke groep spelers.

Gamomat-spellen presteren goed bij zowel nieuwe als oudere recreationele spelers en dat geldt ook voor Fairy Dust van Atomic Slot Lab; ook dit spel heeft een breed bereik. Girl with the Golden Eyes presteert echter het best onder high rollers. Dat komt vanwege de hoge inzetlimieten [minimale inzet: € 0.88, maximale inzet: € 264, red.].

Simon Lucas: wat is de meest succesvolle release tot nu toe op de Nederlandse markt en waarom?

Niklas Mravlje: de drie games in 2022 die er voor ons echt uitsprongen op de Nederlandse markt zijn: 

  • Royal Seven XXL, Gamomat: een spel met fruitthema op een speelveld van 5×4, wat je niet al te vaak ziet. Het is een mooi thema, dat bekend is bij Nederlandse spelers uit de speelhallen. Met uitstekende statistieken [RTP van 96.11%, lage volatiliteit, red.], is dit spel een must-have voor elke Nederlandse aanbieder.
  • Fairy Dust, Atomic Slot Lab – powered by Bragg: dit is tot nu toe één van onze best presterende games op de Nederlandse markt. Ook een absolute must-have voor Nederlandse casino’s. Fairy Dust is 200 dagen geleden uitgebracht, maar voert nog steeds de hitlijsten aan. Deze game heeft een uniek mechanisme, waarbij de lichtbollen meteen de winsten laten zien die worden gemaakt.
  • Sea of Plenty, Indigo Magic – powered by Bragg: Sea of Plenty beschikt over een traditioneel Hold & Spin-opzet, maar heeft als twist dat spelers hun prijzen tijdens de feature kunnen upgraden. De game is een maand geleden uitgebracht, dus het is nu nog moeilijk te zeggen of het ook op de lange termijn succesvol zal blijven in Nederland. Tot nu toe knalt deze game ook op onze Nederlandse ranglijst stevig door.

Simon Lucas: over nieuwe lanceringen gesproken, wat kunnen we in de resterende maanden van 2022 van de Bragg-studio’s verwachten? En naar welke games mogen we alvast uitkijken?

Niklas Mravlje: voor de rest van het jaar hebben we nog twee releases gepland; Alexandria Fire en Nordic Fire, beide producties van Gamomat. Het gaat in beide gevallen om Hold- als Spin-games die zijn uitgerust met Gamomat’s innovatieve Fire-mechanisme, welke eerder dit jaar voor het eerst werd geïntroduceerd. Aan het eind van 2022 willen we  in totaal op 5 games zitten die onderdeel zijn van de Fire-serie. 

Atomic Slot Lab zal verder Diamond Safari, Enchanted Manor en Golden Treasures uitbrengen. Dit zijn spellen die enorm succesvol zijn geweest in de casino’s van Las Vegas, één van de meest competitieve markten als het gaat om landgebonden gokkasten.

Indigo Magic zal dit jaar nog twee games uitbrengen, Mystical Forest; een unieke en innovatieve game waarin spelers 5-of-a-kinds kunnen verzamelen tijdens de gratis spins feature en Down the Chimney; een spel met kerstthema dat gebaseerd is op Fairy Dust.

Simon Lucas: dank je wel Niklas. Ons interview komt bijna tot een einde. Is er nog iets dat je tegen onze lezers wilt zeggen voordat we afsluiten?

Niklas Mravlje: Bragg Gaming Group is een bedrijf dat zich richt op het leveren van hoogwaardige games die zowel spelers als aanbieders zullen plezieren. We hebben een aanzienlijk deel van onze activiteiten gericht op de Nederlandse markt, dus als je van plan bent om als aanbieder de markt te betreden, neem dan contact met ons op.

Over Niklas Mravlje

Niklas Mravlje kwam direct vanuit de schoolbanken terecht bij Oryx Gaming. Zijn passie voor de online casino industrie en vergaande leergierigheid hebben hem in staat gesteld een breed scala aan iGaming-ervaring op te doen in verschillende functies. Zelf zegt Niklas daarover: 

“Ik vond mijn weg naar Oryx Gaming op 23-jarige leeftijd. Jong en enthousiast. Ik studeerde de Duitse taal en wilde kunstenaar worden, wat ik nog steeds doe. In plaats van een duidelijke toekomstvisie te hebben, kwam ik uit noodzaak bij deze baan terecht. Op dat moment had ik nooit gedacht dat dit mijn nieuwe levenspad zou worden. Maar ik kan mezelf niet gelukkiger wensen met wat deze baan mij allemaal heeft gebracht; zoveel meer dan wat ik toen als groentje ervan verwachtte. Ik heb me omhoog gewerkt in het bedrijf. Ik begon als klantenservice medewerker en klom op naar leidinggevende van de afdeling, werd vervolgens retentie & VIP-manager, daarna marketing manager, om uiteindelijk uit te komen bij de functie Directeur Product Marketing.”

Logo van Gamomat

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail