deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide pros-icon cons-icon medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

Kansspelreclames tijdens Premier League bieden zorgen in Engeland

icon-calendar 23 september 2023 23/09/23
icon-clock 12:27 uur 12:27
Wetgeving
Kansspelreclames tijdens Premier League bieden zorgen in Engeland

Gepubliceerd: 23 september 2023, 12:27 uur

De Universiteit van Bristol heeft in samenwerking met het Britse tv-kanaal Channel 5 de omvang van gokreclames tijdens het openingsweekend van de Premier League onderzocht, het hoogste niveau van de voetbalcompetitie in Engeland.

De resultaten bieden volgens de onderzoekers “grote zorgen over de impact van de reclames”. De onderzoekers wijzen daarbij vooral op de blootstelling aan kinderen.

De bevindingen van het onderzoek zorgen voor twijfels over de doeltreffendheid van het vrijwillige verbod van de Premier League om vanaf 2025 de namen van online casino’s en bookmakers niet meer op de voorkant van de wedstrijdshirts te plaatsen.

Het onderzoek werd uitgevoerd in het weekend van 11 tot 14 augustus 2023 en volgde de reclameuitingen van online casino’s rondom voetbalwedstrijden. Daarbij werden live tv verslaggeving, sportprogramma’s, sportradio en sociale media gevolg. Uit het onderzoek blijkt dat er in totaal 10.999 gokgerelateerde berichten waren via deze media. Van dit aantal waren er 6.966 gokgerelateerde uitingen tijdens live wedstrijden.

Aanbieders toonden geen waarschuwingen en minimumleeftijd

Van de onderzochte uitingen werd in 92% van de 391 content marketing uitingen van grote goksites geen duidelijke melding gedaan dat het ging om gesponsorde advertenties; daarmee werden de reclame regels volgens de onderzoekers overtreden.

Bij 20.6% van de uitingen waren waarschuwingen voor de gevaren van online gokken en slechts 18.7% van de uitingen bevatten een melding van de minimale leeftijd om te mogen gokken [18 jaar, red.].

Dr. Raffaello Rossi, co-hoofdonderzoeker en docent Marketing aan de University of Bristol Business School, benadrukt de ernst van het probleem, vooral op het gebied van content marketing. Hij merkt op dat vooral kinderen kwetsbaar zijn voor deze subtiele vormen van reclame en riep op tot strengere regelgeving om de consument te beschermen.

Het onderzoek omvatte meer dan 24 uur wedstrijd uitzendingen, 15 uur Sky Sports News-verslaggeving, 14 uur TalkSport Radio-uitzendingen, en diverse sociale media.

Bristol University report

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail