Kansspelwebsites winnen prijs voor meest irritante tv-reclame van het jaar

Gepubliceerd: 20 december 2022, 13:03 uur
Ex-voetballers Wim Kieft, Sjaak Swart, Wesley Sneijder en Andy van der Meijde hebben een Loden Leeuw gewonnen, de prijs voor de irritantste BN’er in een tv-reclame.
Dat werd gisteren bekend gemaakt in het AVROTROS-programma Radar. De vier oud-voetballers wonnen de prijs voor hun rol in een reclame voor het online casino BetCity. Andy van der Meijde nam de prijs in ontvangst. Het viertal kreeg 69% van de stemmen en versloeg daarmee Frank Lammers (Jumbo) en Alex Klaasen (Lidl).
Sinds 30 juni 2022 mogen er geen bekende Nederlanders meer worden ingezet bij reclames voor online gokken. Daarom zijn de oud-voetballers in de nieuwe reclame van BetCity vervangen door fans. De reclame van BetCity was niet de enige kansspelreclame die in de running was.
Ook Koning TOTO pakt een prijs
Ook TOTO kreeg een groot aantal stemmen; de zingende gorilla van het online casino werd met 57.3% van de stemmen namelijk verkozen tot de meest irritante reclame van dit jaar. Voor TOTO geldt hetzelfde als voor BetCity; ook zij kregen in juni te maken met het verbod op rolmodellen en vervingen BN’ers door een niet-bekende Koning TOTO. Opvallend is dat Wesley Sneijder en Andy van der Meijde in het verleden nog de rol invulden van Koning TOTO.
De Loden Leeuw wordt sinds 2002 elk jaar uitgereikt in het programma Radar. Vorig jaar werd Henny Huisman nog uitgeroepen tot de meest irritante BN’er. Namens beveiligingsbedrijf Verisure sleepte hij toen de prijs binnen voor het meest irritante spotje.