Klacht over Bunq bank na € 2216 verlies in casino ongegrond

Gepubliceerd: 12 juli 2022, 08:37 uur
Een man die de Bunq bank heeft aangeklaagd nadat hij geld had verloren bij een illegaal online casino krijgt zijn geld niet terug. Dat is de conclusie van zowel de bank zelf als klachteninstituut Kifid zo meldt de Telegraaf.
De speler vindt dat de bank verboden betalingstransacties heeft gefaciliteerd aangezien deze dateren van eind november/december 2020. Toen was online gokken nog niet gelegaliseerd in Nederland en speelde hij technisch gezien dus bij illegale websites.
De klant van Bunq gokte er daarom op dat hij zijn inleg nog terug kon krijgen. In eerste instantie claimde de gokker dat twee overboekingen naar online casino’s niet waren aangekomen. Navraag bij de websites toonde echter aan dat de man het geld had vergokt.
Witwassen
Omdat de online casino’s zijn gevestigd in hoogrisicolanden voor witwassen vond hij bovendien dat de man bank witwassen had gefaciliteerd. Omdat de Bunq zou hebben gehandeld in strijd met het ’Convenant ter bestrijding van illegale kansspelen via internet’ van de Kansspelautoriteit (KSA) vond de man het onder de zorgplicht van de bank vallen om dergelijke transacties niet uit te voeren.
De bank wees die vordering al af. Ook Mastercard weigerde de betalingen ongedaan te maken. Klachteninstituut Kifid schaart zich achter de online bank bij de afwijzing van de claim. De man probeerde ook via zijn creditcard de overgemaakte bedragen terug te krijgen, maar hier ving hij eveneens bot.
Kifid stelt dat het de eigen verantwoordelijkheid is geweest van de speler. De bank hoeft de man het vergokte geld dus niet terug te betalen.
Volledig gelegaliseerd in 2021
Inmiddels is online gokken wel legaal in Nederland. De eerste online casino’s met een licentie van de KSA gingen op 2 oktober 2021 live in Nederland. Dat mag alleen bij online casino’s die beschikken over een vergunning van de Kansspelautoriteit (KSA).
Een online casino lijst met alle aanbieders kun je op onze homepage en hieronder vinden.