KSA geeft Nationale Postcode Loterij waarschuwing voor inzet rolmodel

icon-calendar 2 november 2022 2/11/22
icon-clock 12:25 uur 12:25
Wetgeving
KSA geeft Nationale Postcode Loterij waarschuwing voor inzet rolmodel

Gepubliceerd: 2 november 2022, 12:25 uur

De Kansspelautoriteit (KSA) heeft de Nationale Postcode Loterij (NPL) een officiële waarschuwing gegeven voor het inzetten van een BN’er in reclames. Dat kondigt de gokautoriteit aan op de website.

Het gebruik van Bekende Nederlanders in kansspelreclames is in overtreding met de regelgeving. Tussen oktober 2021 en maart 2022 was de BN’er te zien in tv-reclames en online uitingen voor het loterijspel Deal or no Deal van de Nationale Postcode Loterij.

Aanbieders van loterijen, die door de KSA worden gezien als minder risicovolle kansspelen, moeten eerst onderzoek doen naar het bereik van die persoon onder minderjarigen en jongvolwassenen van de betreffende bekende Nederlander.

Als dat bereik substantieel blijkt, dan mag het rolmodel niet worden ingezet. Deze opzet wordt gevolgd omdat jongeren kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van gokverslavingen en om die reden extra moeten worden beschermd.

De Nationale Postcode Loterij had echter geen onderzoek uitgevoerd en deed dat pas nadat de Kansspelautoriteit daarom vroeg. De KSA stelde bovendien uit eigen onderzoek vast dat het rolmodel een substantieel bereik heeft onder jonge Nederlanders. Het rolmodel had om die reden dus niet mogen worden ingezet in reclames.

KSA deelt waarschuwing uit in plaats van boete

De KSA had naar eigen zeggen een boete kunnen geven voor de overtreding, maar houdt het bij een officiële waarschuwing. De reden voor de coulante maatregel is de discussie rond de wijziging van de regels tijdens de procedure. De wijzigingen vonden onder meer plaats op het gebied van de definiëring van wat moest worden verstaan onder het begrip ‘rolmodel’.

Dit begrip is vanaf 30 juni 2022 volledig uitgewerkt in de regelgeving. Sinds die datum is er voor de meeste casino’s online een totaalverbod op de inzet van rolmodellen. Voor minder risicovolle kansspelen, zoals loterijen, geldt dus een iets andere opzet.

Eurojackpot kwam onlangs ook in het nieuws door het gebruik van Valerio Zeno in reclames die op tv en sociale media te zien zijn. In de uitingen van het tv-programma Dit Heeft Niemand wordt nadrukkelijk de Eurojackpot gepromoot.

Foto van Valerio Eurojackpot

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail