Marketingdirecteur TOTO geeft toe: ‘Er waren teveel gokreclames’

icon-calendar 29 juni 2022 29/06/22
icon-clock 08:02 uur 08:02
Wetgeving
Marketingdirecteur TOTO geeft toe: ‘Er waren teveel gokreclames’

Gepubliceerd: 29 juni 2022, 08:02 uur

In gesprek met vakblad Adformatie heeft Arno de Jong, marketingdirecteur van de Nederlandse Loterij, het bedrijf achter TOTO, laten weten het te betreuren dat de nuance ontbreekt bij het felle debat over gokreclames.

Dit debat houdt zowel de branche als de politiek al maandenlang bezig en zorgt voor steeds meer beperkingen op het gebied van marketing en reclame. Wel geeft De Jong aan dat de reclamedruk in de eerste maanden inderdaad veel te groot was.

Roderick Mirande, redacteur Marketing voor Adformatie, vroeg de marketingdirecteur ook naar wat de grootste uitdaging voor TOTO gaat worden nu de richtlijnen voor gokreclames andermaal zijn aangescherpt.

De Jong ging daarbij onder meer in op het waarschijnlijke totaalverbod dat in de maak is. Bovendien is er vanaf 1 juli 2022, vrijdag aanstaande, een verbod op het gebruik van rolmodellen.

Arno de Jong vertelt dat hij het goed vindt dat de Nederlandse overheid met een nieuwe wetgeving komt, maar is vooral blij met de zelfregulering vanuit de branche. Brancheverenigingen VNLOK en NOGA bepaalden daarbij dat buitenreclames zouden stoppen en dat er geen tv-reclames meer voor 22:00 zouden worden uitgezonden.

Die zelfregulering en het verbod op rolmodellen heeft nu al een grote impact op de marketinguitingen van TOTO Casino, zo geeft De Jong aan. Volgens hem moet de Nederlandse Loterij de marketing voor de TOTO volledig opnieuw uitvinden:

Als we niet meer voor 22:00 kunnen adverteren, dan wordt televisie ineens een veel minder belangrijk kanaal. Als we geen outdoor uitingen meer mogen inzetten, verandert de mediamix eveneens. Dus we moeten ons totaal opnieuw uitvinden qua mediastrategie, vooral door het verbod op rolmodellen. Onze bekende Koning TOTO, waar we zoveel succes mee hebben gehad, zullen we dus helemaal opnieuw moeten gaan uitvinden.
Arno de Jong, Marketing Directeur Nederlandse Loterij (TOTO)

Over TOTO Casino

TOTO Casino valt onder de Nederlandse Loterij en is het bekendste merk van dit bedrijf dat ook al voor de marktopening online sportweddenschappen aanbod in Nederland. Met de opening van de gokmarkt in oktober 2021 is daar een online- en live casino bijgekomen.

TOTO Casino biedt inmiddels verschillende exclusieve casino spellen aan en heeft diverse casino bonussen in huis voor zowel nieuwe bezoekers als bestaande leden.

TOTO Casino
100% tot €50
+
20 Gratis spins
Marketingdirecteur TOTO geeft toe: ‘Er waren teveel gokreclames’ iDEAL
  • Uitgebreid spelaanbod
  • Volledig Nederlands live casino
  • Betalen met iDEAL
icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail