Minister Weerwind werkt aan scherpere speellimieten

Gepubliceerd: 24 oktober 2023, 16:02 uur
Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind werkt naar eigen zeggen aan een scherper kader voor de invulling van de zorgplicht. Daarbij is er speciaal aandacht voor speellimieten.
Dat heeft Weerwind op vrijdag 20 oktober 2023 kenbaar gemaakt in zijn antwoorden op Kamervragen rondom influencers die illegale matchfixing groepen promoten. Volgens de minister toont de zaak juist het belang aan van legale online casino’s in Nederland. Daarbij moet wel worden gewerkt met “duidelijke kaders”.
Op 14 augustus 2023 waren er Kamervragen gesteld aan Weerwind en minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius. Deze werden bij hen neergelegd door Michiel van Nispen (SP), Anne Kuik (CDA), Mirjam Bikker (ChristenUnie), Steven van Weyenberg, Hülya Kat, en Jeanet van der Laan (allen D66).
Artikel onjuist geïnterpreteerd
Van Nispen, Kuik, en Bikker vroegen de minister of hij het onderzoek van het AD over “de negatieve rol van influencers op de gokverslaving van jongeren” had gezien. Weerwind wees daarop op de andere strekking van het artikel dat volgens hem niet ingaat op gokverslavingen, maar op strafbare feiten. In het artikel wordt de rol van Nederlandse influencers besproken die neptips delen voor wedden op voetbal.
Volgens Weerwind wordt ten onrechte gesproken over matchfixing aangezien er geen manipulatie is van sportieve resultaten. Juist door het artikel vindt de minister het belangrijk dat er een betrouwbaar legaal aanbod van bookmakers is in Nederland. Legale aanbieders mogen niet elk soort weddenschap aanbieden.
Daardoor zijn weddenschappen op wedstrijden in verre, onbekende competities, bijvoorbeeld niet toegestaan in het productaanbod van goksites.
Campagne voor jongeren
De minister wijst ook op het belang van betere voorlichting om online fraude en oplichting te voorkomen. Weerwind laat weten dat de Rijksoverheid een meerjarig campagneprogramma gaat lanceren. De campagne heeft als doel om de digitale weerbaarheid van Nederlandse burgers te vergroten.
De eerste campagne van dit programma wordt op korte termijn gelanceerd en is specifiek gericht op jongeren. Met de campagne moeten jongeren onder meer onrealistische advertenties herkennen die te mooi zijn om waar te zijn.
Verdere details over de scherpere speellimieten voor jongeren zijn niet bekend gemaakt.