deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

Nederlandse kansspelwebsites spendeerden € 135 miljoen aan reclames in één jaar

icon-calendar 1 november 2022 01/11/22
icon-clock 10:11 uur 10:11
Online casino
Nederlandse kansspelwebsites spendeerden € 135 miljoen aan reclames in één jaar

Gepubliceerd: 1 november 2022, 10:11 uur

Onderzoeksbureau Nielsen heeft cijfers met betrekking tot de mediabestedingen van online casino’s naar buiten gebracht. Wat blijkt: de kansspelaanbieders hebben gezamenlijk voor €135 miljoen aan reclame uitgegeven het afgelopen jaar.

Onder reclame worden televisiecommercials, internetreclame en reclame in de buitenlucht verstaan. Vooral om dat laatste is al maandenlang veel te doen in ons land. Een verbod hierop gaat hoogstwaarschijnlijk medio 2023 in.

BetCity geeft meeste uit aan reclame

De openstelling van de online casinomarkt in Nederland bleek voor het selecte gezelschap met aanbieders dat op dat moment in het bezit was van een KSA-vergunning reden om flink uit te pakken qua reclame.

Gepubliceerde cijfers tonen dan ook aan dat in de eerste maand na de lancering van de nieuwe Wet Kansspelen op Afstand hier al in totaal voor €10,8 miljoen aan werd uitgeven, meldt de Volkskrant, die de cijfers bij Nielsen had opgevraagd. In de twee daaropvolgende maanden groeide dat uit naar iets meer dan €12 miljoen per maand. April 2021 is voorlopig recordhouder qua reclame-uitgaven, met €15,2 miljoen.

Volgens het onderzoek dat is uitgevoerd door Nielsen gaf BetCity overall genomen veruit het meest uit aan reclame, met meer dan €25 miljoen in totaal. Specifiek gekeken naar september jl. staat Unibet bovenaan, met €1,9 miljoen aan uitgaven.

711, 777 en Circus slaan advies brancheorganisaties in de wind

In april van dit jaar werd een einde gemaakt aan buitenreclame door gokbedrijven, dankzij gemaakte afspraken tussen de brancheorganisaties VNLOK en NOGA en de daarbij aangesloten online casino’s.

Het Belgische casino 711 maakte niet-lid direct al kenbaar geen boodschap te hebben aan deze gesloten overeenkomst. Het zou gewoon doorgaan met het maken van buitenreclame. Sterker nog, het blijkt met name de laatste maanden vol in te zetten op buitenreclame, met €105.000 in augustus naar maar liefst €247.109 in september.

Ook het eveneens Belgische Circus en 777 blijken niets te willen weten van de geldende branche-afspraken in Nederland.

Deze gaven in de maand juli respectievelijk €93.036 en €354.813 uit aan buitenreclame. De maanden erna hielden ze zich wat op de achtergrond. Circus is degene die de draad weer opgepakt lijkt te hebben, met een besteding van €12.790.

Voor 777 geldt dat deze de laatste tijd een wat andere route bewandelt. Het is namelijk significant meer gaan investeren in online-reclame, van nog geen €1.000 per maand naar €46.000. Ook concullega Circus valt op vanwege het plots sterk verhoogde uitgavenpatroon. Gaf het in augustus nog €46.277 uit aan reclame voor online gokken, een maand later was dit meer dan vervijfvoudigd, met €241.799.

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail