deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

Nielsen: € 271 miljoen aan reclames sinds marktregulering

icon-calendar 25 juli 2023 25/07/23
icon-clock 18:24 uur 18:24
Online casino
Nielsen: € 271 miljoen aan reclames sinds marktregulering

Gepubliceerd: 25 juli 2023, 18:24 uur

Uit onderzoek van Nielsen blijkt dat er door online casino’s in totaal € 271 miljoen aan bruto mediabestedingen voor online gokreclames is besteed sinds het opengaan van de markt in oktober 2021. Dagelijks werd er gemiddeld € 425.062 besteed aan gokreclames.

Vlak voor de marktopening wisten veel online casino’s niet zeker of ze een vergunning zouden krijgen, wat het inkopen van reclames bemoeilijkte. De staatsdeelnemingen Holland Casino en TOTO Casino waren al wel verzekerd van hun licentie en konden reclame maken.

In de eerste maand na het opengaan van de markt, in oktober 2021, bedroegen de ingekochte reclames voor online gokken volgens Nielsen € 10.8 miljoen. Dit bedrag steeg naar € 12.1 miljoen in november 2021 en € 12.7 miljoen in december 2021.

De aanhoudend hoge reclamedruk zorgde voor (politieke) onrust en resulteerde uiteindelijk in een oproep aan de staatsdeelnemingen om terughoudender te zijn. Hierdoor daalden de reclame-uitgaven tot € 11 miljoen in januari 2022 en € 8.5 miljoen in februari 2022.

Betent als aanjager

Nadien steeg het uitgavenpatroon weer, dit werd met name aangedreven door BetCity. Met boegbeelden Andy van der Meijde, Wesley Sneijder, Wim Kieft en Sjaak Swart, werden er door het casino veel gokreclames uitgezonden, met een piek van € 15.8 miljoen in april 2022.

In juli 2022 bedroegen de uitgaven volgens Nielsen € 8.7 miljoen. Vervolgens herstelden de bruto mediabestedingen zich geleidelijk. Tijdens het WK Voetbal 2022 in Qatar (november en december 2022) werden er voor een recordbedrag aan gokreclames ingekocht: € 16.5 miljoen. De zendtijd tijdens de WK-wedstrijden was wel hoger, waardoor het bruto bedrag niet één op één iets zegt over de hoeveelheid gokreclames.

Sinds 1 juli verbod op tv-recames

Na het WK daalden de bruto mediabestedingen weer, met twee kleine pieken voordat het Besluit ORKA in juli jl. inging. Sinds 1 juli 2023 zijn gokreclames op tv verboden, via streaming-televisiediensten zijn deze onder bepaalde voorwaarden nog wel toegestaan.

De mediabestedingen aan gokreclames werden vooral op televisie uitgegeven; volgens Nielsen bedroegen deze bij de Nederlandse zenders bijna € 158 miljoen. Daarnaast werd er veel geld uitgegeven aan reclame op internet, voor in totaal bijna € 74 miljoen. Het onderzoeksbureau heeft echter niet alle cijfers over de kanalen waar online reclame mogelijk is.

Zo geven online casino’s veel geld uit aan affiliate marketing, maar er zijn geen details over de partnerships. Het laatste belangrijke medium waar legale goksites in Nederland geld aan uitgaven, was buitenreclame. De goksites die legaal online gokken aanbieden, gaven volgens Nielsen ruim € 38 miljoen uit aan abri’s en billboards langs de snelweg.

Andere kanalen waarvan Nielsen cijfers heeft, speelden een kleine rol. In totaal werd er voor € 1.25 miljoen uitgegeven aan gokreclames op de radio, in bioscopen, kranten en dagbladen — een relatief klein deel van het totale bedrag van € 271 miljoen.

Billboard met gokreclame

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail