Novamedia levert licentie in bij de KSA door strengere regulering

Gepubliceerd: 6 april 2023, 08:26 uur
Novamedia, het moederbedrijf van Vriendenloterij en de Postcode Loterij, heeft haar vergunning van de Kansspelautoriteit (KSA) ingeleverd.
Volgens het kansspelbedrijf is dat te wijten aan strengere regulering van online gokken. Daardoor leent een Nederlandse vergunning zich naar eigen zeggen “minder goed voor fondsenwerving”.
De Kansspelwijzer online gokken op de website van de Kansspelautoriteit is inmiddels aangepast; de naam van Novamedia is van de website verdwenen. Het opgeven van de licentie is daarmee een keuze van Novamedia Gaming BV zelf. Daarmee lijkt het doek voor het nieuwe online casino definitief te vallen.
Novamedia ziet door de strengere regulering geen mogelijkheid om haar ambities online verder vorm te geven. Daarom stopt het met haar online plannen. Het kansspelbedrijf zegt het volgende over de ongeschiktheid van een Nederlandse licentie:
Novamedia, als eigenaar en ontwikkelaar van het Postcode Loterij-format, heeft met Novamedia Gaming BV in 2022 in Nederland een licentie verkregen voor het aanbieden van online kansspelen. Dit deel van de sector staat ter discussie en wordt strenger gereguleerd, waardoor het ongeschikt is om fondsen te werven. Novamedia heeft daarom besloten om de innovatiemogelijkheden vanuit haar veilige loterijen te blijven onderzoeken en voorlopig niet meer te investeren in de mogelijkheden die online kansspelen in Nederland bieden.
Novamedia
De strengere regulering waar het bedrijf op wijst, uit zich vooral in de beperkingen en het totaalverbod op reclames. Uiterlijk 1 juli 2023 gaat het verbod op ongerichte reclame voor kansspelen met een hoog risico in. Vanaf dat moment mogen Nederlandse online casino’s geen reclame meer maken op tv, radio, en in de buitenlucht.
Novamedia is het eerste bedrijf dat haar vergunning heeft ingeleverd. Drie andere aanbieders, JOI I Limited, JOI II Limited, en Tonybet, hebben wel een licentie bemachtigd van de KSA, maar zijn nog niet beschikbaar voor consumenten.
Over Novamedia
Novamedia werd in 1983 opgericht door Boudewijn Poelmann en Annemiek Hoogenboom als marketingbureau voor goede doelen. Een paar jaar later zette Poelmann in 1989 samen met drie compagnons de Nationale Postcode Loterij op, een loterij op basis van postcodes.
Met haar loterijen is Novamedia inmiddels één van de grootste adverteerders in Nederland in de sector van kansspelen. Ook biedt Novamedia hun kansspelen aan in andere Europese landen als Zweden, Noorwegen, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.