Onderzoek: november en december record aan gokreclames

Gepubliceerd: 27 januari 2023, 12:09 uur
De online casino’s in Nederland gaven niet eerder zoveel geld uit aan gokreclames als in de laatste twee maanden van 2022. Dat blijkt uit cijfers die door Nielsen zijn gepubliceerd.
Vooral november was goed voor een record qua reclames voor online gokken volgens het onderzoeksbureau. In de maand november gaven de online casino’s €16.86 miljoen uit, in december was dit €16.28 miljoen.
De uitgaven op tv, internet, en buitenreclame stegen in het vierde kwartaal van 2022. In november werd bijna net zoveel uitgegeven aan buitenreclame als tijdens de piek in april 2022.
BetCity blijft koploper op het gebied van marketinguitgaven, maar nieuwkomer One Casino gaf het meeste uit in de maand december. Daarbij koos One Casino voor reclames op tv, radio en internet, net als dat het hevig inzette op buitenreclame. Het relatief nieuwe casino trok daar €1.8 miljoen (november) en €3 miljoen (december) voor uit.
Alle drie vormen van reclame (tv, internet, buitenreclame) zagen een stijging in het vierde kwartaal van 2022. De hogere kosten voor Nederlandse casino’s en tv-reclames tijdens het WK 2022 hebben daaraan bijgedragen.
Volgens Nielsen gaf TOTO in het vierde kwartaal van 2022 het meeste geld uit aan tv-reclames. Daarbij werd €5.1 miljoen uitgegeven aan reclamespotjes. De top 3 voor tv-reclames wordt compleet gemaakt door BetCity (€4.6 miljoen) en One Casino (€3.56 miljoen).
Sinds oktober was er een stijging van de online reclames met een piek in november (€5.78 miljoen). De aanbieders Unibet (€3.88 miljoen), Fair Play Casino (€3.3 miljoen), en BetCity (€2.4 miljoen) vormden hier de top 3.
Casino’s zetten weer in op buitenreclame
Tot slot werd er in het vierde kwartaal ook weer volop ingezet op buitenreclame. Hoewel de meeste online casino’s vanwege het akkoord met de brancheverenigingen VNLOK en NOGA stopten met buitenreclame, werd er door de andere partijen weer bijna net zoveel gespendeerd als voorheen.
In totaal werd er in november 2022 voor €2.46 miljoen aan buitenreclame ingekocht. Alleen in maart 2022 (€2.56 miljoen) en april 2022 (€2.89 miljoen) werd meer uitgegeven aan reclame in de buitenruimte. Vooral 777 (€828.000) en Circus Casino (€723.000) waren nadrukkelijk aanwezig in de buitenlucht. Deze casino’s zijn niet aangesloten bij VNLOK en NOGA.