Onderzoek: ondanks komst nieuwe aanbieders geen stijging in reclames

Gepubliceerd: 16 oktober 2022, 15:19 uur
Ondanks de opening van nieuwe online casino’s in Nederland is er geen stijging te zien in het aantal gokreclame op tv. Dat laat de marketingorganisatie Screenforce weten naar aanleiding van een onderzoek.
Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat 5.2% van alle gokreclames terechtkomt bij jongeren en jongvolwassenen onder de 24. De Reclamecode schrijft voor dat marketinguitingen door online casino’s voor minstens 75% terecht moeten komen bij volwassenen ouder dan 24. Opmerkelijk is dat het absolute aantal gokreclames niet is gestegen ten opzichte van de laatste maand van vorig jaar terwijl het aantal online casino’s sindsdien wel is verdubbeld.
Het aantal tv-reclames lag maandelijks gemiddeld tussen de 4.200 en 5.300 stuks. Het hoogste aantal tv gokreclames werd getoond in januari 2022. Van alle reclames die tussen 21:00 en 6:00 uur werden uitgezonden kwam in de maand september 4.3% voor rekening van een online gokbedrijf, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Sinds februari daling van gokgerelateerde reclames
Voor kansspelaanbieders geldt dat deze enkel tussen bovengenoemde tijdstippen mogen uitzenden om zoveel mogelijk te vermijden dat jongere kijkers de reclames te zien krijgen.
Sinds februari is er sprake van een daling van het aantal reclame-uitingen. Dit komt onder meer door de maatregelen die zijn genomen door TV-exploitanten. Zo is het aantal gokreclames per reclameblok flink beperkt en zijn tag-ons niet meer toegestaan. Tag-ons zijn korte herinneringen die vlak na de volledige reclame volgen.
Reclames voor online gokken zijn nog toegestaan, maar liggen onder druk. Onder meer Michiel van Nispen (SP) en Mirjam Bikker (Christenunie) gaven eerder aan te vrezen voor een toename van gokreclames.
Recentelijk lanceerde 711 Casino een nieuwe tv-commercial die je hieronder kunt zien: