Onderzoek: online casino’s maken (bijna) geen buitenreclame meer

icon-calendar 24 juli 2022 24/07/22
icon-clock 15:47 uur 15:47
Wetgeving
Onderzoek: online casino’s maken (bijna) geen buitenreclame meer

Gepubliceerd: 24 juli 2022, 15:47 uur

De meeste online casino’s zijn gestopt met buitenreclames. Dat is gebleken uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. De bruto mediabestedingen aan reclames van vrijwel alle aanbieders liepen in de maand juni terug en kwamen daarmee uit op het laagste niveau sinds februari.

In april jl. was buitenreclame van online kansspelmerken nog ruimschoots te zien in het straatbeeld. Dit hing volgens de meeste aanbieders toen af van “lopende contracten”.

Uit cijfers van Nielsen blijkt dat Kansino en Fair Play Online nog een beperkte hoeveelheid buitenreclame maakten in juni. Circus Casino is de enige aanbieder die nog wel actief buitenreclame maakt. Het bruto mediabudget voor buitenreclame waarmee dat gebeurde lag op € 93.000.

Sinds het opengaan van de Nederlandse online kansspelmarkt in oktober 2021, zijn er veel veranderingen doorgevoerd op het gebied van reclame. Vooruitlopend op het aanstaande reclameverbod op 1 januari 2023 kwam de kansspelbranche zelf al met zelfregulering.

In de Reclamecode Online Kansspelen werd door Nederlandse casino’s die online actief zijn afgesproken dat dat buitenreclame zou stoppen. Circus Casino is geen lid van de brancheverenigingen VNLOK of NOGA die met deze maatregelen kwamen.

BetCity was voorheen de grootste buitenadverteerder, maar gaf in juni geen geld meer uit aan advertenties in de buitenlucht. Dat geldt ook voor andere partijen als Bet365 en TOTO.

Algemene daling in mediabestedingen

De bruto mediabestedingen van kansspelbedrijven namen in juni nog meer af ten opzichte van de maand mei; er werd in totaal € 9.5 miljoen uitgegeven aan gokreclames. In mei lag dat nog op een bedrag van € 14.1 miljoen.

  • Bet365 met € 12.000 tegenover € 608.000 in mei.
  • Jack’s Casino met € 38.000 tegenover € 450.000 in mei.
  • Tombola met € 520.000 tegenover € 1 miljoen in mei.
  • Bingoal met € 792.000 tegenover € 193.000 in mei.

Circus Casino was het enige online casino dat haar mediabudget had vergroot. In juni kocht het kansspelmerk voor € 317.000 aan reclame in, in juni verdubbelde dat bedrag juist naar € 642.000. In juni gaf minister Weerwind aan dat buitenreclame niet stopte, ondanks afspreken binnen de branche.
Foto in Nederland van een buitenreclame van een casino

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail