deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-upstarstar half medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

Onderzoek Panel Inzicht: “mannen positiever over online kansspelen”

icon-calendar 21 februari 2023 21/02/23
icon-clock 15:25 uur 15:25
Online casino
Onderzoek Panel Inzicht: “mannen positiever over online kansspelen”

Gepubliceerd: 21 februari 2023, 15:25 uur

Mannen zijn positiever over gokken online dan vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van Panel Inzicht dat is uitgevoerd namens DPG Media. Bij het onderzoek is een vergelijking gemaakt met eerdere cijfers uit maart en december 2021.

De meningen over het legaliseren van online casino’s in Nederland liggen sterk uiteen. Dat is te zien in het meest recente onderzoek: ruim een derde van de Nederlanders vindt het een “slechte ontwikkeling” dat goksites legaal zijn, terwijl een kwart het juist een “goede ontwikkeling” vindt.

De overige 28% geeft aan “neutraal” te zijn tegenover de legalisering van online kansspelaanbieders. Opvallend is dat mannen positiever zijn over de ontwikkeling dan vrouwen. De mannelijke respondenten spelen veel vaker online dan vrouwen: 29% van de mannen gokken wel eens op het internet, terwijl ‘slechts’ 19% van de vrouwen online gokt. Deze cijfers liggen in lijn met de vorige meting uit 2021.

“Jongeren vinden BN’ers in gokreclames juist leuk”

De meningen over reclame in deze gevoelige categorie verschillen enorm tussen de verschillende leeftijdsgroepen. Zo geeft een derde van de jongeren (tussen de 18 en 34 jaar) aan dat zij het “leuk” vinden als BN’ers reclame maken voor kansspelen.

Tweederde van de Nederlanders vinden reclames voor online casino’s op tv en online juist “storend”. Dit geldt minder sterk voor de leeftijdsgroep tussen 35 en 49 jaar. Die staan er weer een stuk positiever in: bijna 40% van deze groep vindt deze reclame juist niet storend of staat er neutraal tegenover.

Als categorie is de advertentie gokmarkt na het legaliseren van de markt in oktober 2021 belangrijker geworden. Ondanks de procentueel forse groei, blijft gokken volgens het onderzoek een relatief kleine categorie in de totale advertentiemarkt: kansspelen nemen in 2022 zo’n 3.2% in van alle bruto advertentie uitgaven.

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail