Reclamerestricties voor casino’s in Spaans voetbal

Reclamerestricties voor casino’s in Spaans voetbal

Gepubliceerd: 12 juni 2020, 11:06 uur

Door diverse maatregelen die door de Spaanse overheid zijn genomen, mogen verschillende voetbalclubs uit de hoogste Spaanse voetbaldivisies geen online casino en sportweddenschap gerelateerde reclame maken in stadions en op voetbalshirts.

In de Nederlandse Eredivisie is besloten om het resterende voetbalprogramma niet uit te spelen, terwijl in Spanje is besloten om dit weekend de bal weer te laten rollen.

Het Spaanse voetbal heeft elf weken lang stilgestaan en gaat in zes weken het resterende programma uitspelen.

Ondanks dat de meeste maatregelen die zijn genomen inmiddels minder strikt zijn geworden, geld dat niet voor het maken van reclame voor online casino’s en sportwedkantoren. Deze maatregelen blijven nog tot minstens 21 juni van kracht.

Betway Levante CS

In de hoogste Spaanse voetbaldivisie bevinden zich acht voetbalclubs met een shirtsponsor die opereert in de online gokwereld. Dat zijn de volgende voetbalclubs en aanbieders:

Sponsorcontracten met aanbieders van kansspelen zijn in Spanje erg lucratief en dit heeft er dan ook toe geleid dat er een felle strijd tussen de Spaanse overheid en aanbieders is losgebarsten.

Het liefst zien de online casino’s en sportwedkantoren een directe opheffing van de reclamerestricties.

De herstart van het Spaanse voetbal vindt plaats zonder fans. Vanaf het nieuwe seizoen, in september 2020, zullen naar verwachtingen ongeveer 33% van de bezoekers worden toegelaten.

Sponsoring in Nederland niet toegestaan

De bal gaat in Nederland waarschijnlijk pas in september rollen en de zomer is dan ook de periode dat veel voetbalclubs op zoek gaan naar nieuwe shirtsponsors.

De Nederlandse voetbalbond (KNVB) verbied op dit moment sponsoring op voetbal t-shirts voor drie soorten bedrijven: producenten van alcohol, producenten van tabaksproducten en aanbieders van kansspelen.

Dit weerhoudt voetbalclubs overigens niet om te informeren naar de mogelijkheden, eerder maakte PSV bekend geïnteresseerd te zijn in een samenwerking met kansspel aanbieders, maar tot dusver zijn geen overeenkomsten bekend gemaakt.

Het is nog niet bekend wat de regulering van de Nederlandse kansspelmarkt voor invloed zal hebben op shirtsponsoring in de sportwereld.