Talpa denkt aan juridische stappen om verbod op gokreclames

Gepubliceerd: 29 juli 2022, 15:02 uur
Talpa denkt aan juridische stappen wegens het reclameverbod op gokgerelateerde reclames. Het mediabedrijf onderzoekt of het juridische stappen moet gaan ondernemen tegen het reclameverbod van gokaanbieders.
Het verbod is per 1 januari 2023 van kracht en betekent dat er geen gokgerelateerde reclames meer te zien mogen zijn op tv. Voor mediabedrijven vormen deze reclames een grote inkomstenbron. De verwachting is dat Talpa hard wordt getroffen door het aanstaande verbod.
Woordvoerder Allard Ruyl van Talpa Network vraagt zich af of een dergelijk verbod op gokreclames wel stand kan houden. Talpa onderzoekt dit samen met branchevereniging Screenforce, waar naast Talpa Media ook de Ster, ORN, RTL Nederland, en BrandDeli deel van uitmaken.
Kansspelbranche breidt een plan voor
Marketingdeskundige Tom van Hulst van Screenforce laat in een reactie aan marketingblad Adformatie weten dat de branchevereniging met een plan zal komen. Aan Frank Volmer van de Ster is gevraagd wat voor financiële gevolgen het reclameverbod zal hebben voor de publieke omroep. Hij zegt daar het volgende over:
Dat is op dit moment vrij moeilijk vast te stellen, maar ik gok zelf een bedrag van tussen de € 2 en € 5 miljoen. In de huidige markt gaat het om de meeropbrengst van de duurdere kansspel gerelateerde reclames.
Frank Volmer, directeur van Ster
De online casino’s zelf lijken in de strijd tegen het reclameverbod aan de zijde van mediabedrijven zoals Talpa te staan. De verwachting is daardoor ook dat de VNLOK en de NOGA, de twee gerenommeerde kansspel gerichte brancheverenigingen van ons land, juridisch gaan samenwerken, zo valt in het stuk van de Adformatie te lezen.
Eric Konings van NOGA benadrukt dat juridische stappen niet meteen de eerste optie is. Konings onderstreept het belang van een dialoog. Dat moet volgens hem altijd het streven zijn.