Trouw: “Online casino’s vinden omweg voor verbod gokreclame”

icon-calendar 25 juli 2022 25/07/22
icon-clock 15:44 uur 15:44
Online casino
Trouw: “Online casino’s vinden omweg voor verbod gokreclame”

Gepubliceerd: 25 juli 2022, 15:44 uur

Het aanstaande verbod op ongerichte gokreclame dwingt kansspelaanbieders te zoeken naar alternatieven. Casino’s kiezen daarom nu massaal voor shirtsponsoring. Trouw zocht uit wat deze trend voor gevolgen heeft voor kwetsbare spelers en gokverslaafden. 

Om alvast het één en ander te verduidelijken: sponsoring en reclame vallen wettelijk gezien niet onder dezelfde noemer. Onder reclame wordt verstaan dat het doel is om iets te verkopen, terwijl sponsoring zich alleen richt op het genereren van naamsbekendheid.

Shirtsponsoring valt om die reden dan ook niet onder het verbod op ongerichte reclame dat per 2023 ingaat. Dat online casino’s in Nederland zich hier ook bewust van zijn en daarom volop in lijken te zetten op shirtsponsoring, dat stuit tegen het zere been van verslavingsdeskundigen. Beide zouden namelijk even schadelijk zijn.

“Sponsoring effectiever dan reclame”

Eén van de experts die zich zorgen maakt, is Wilma Everaard, werkzaam als gespecialiseerd verpleegkundige in een ggz-interventiekliniek. Zij ziet een duidelijke link tussen sportwedstrijden en jonge gokverslaafden. Veel van de verslaafden die bij hen binnenkomen zouden met gokken zijn begonnen via sportwedstrijden.

Volgens haar wordt er in voetbalkantines door jonge mensen al vaak geld ingezet op voetbalwedstrijden. “Door de sponsordeals zijn gokbedrijven voor hen straks altijd en overal te zien”. Daardoor is er geen ontkomen meer aan voor kwetsbare personen. Zou zouden nooit gewoon naar een voetbalwedstrijd kunnen kijken, aldus Everaard.

Edith Smith, hoogleraar persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam, doet er nog een schepje bovenop, door te stellen dat sponsoring in bepaalde gevallen zelfs effectiever kan zijn dan reclame:

Sponsoring werkt op meer vlakken en is moeilijker te vermijden, terwijl televisiereclame vaak wordt gezien als vervelend en opdringerig. Sponsors liften mee op het succes van een bedrijf. Daardoor dringt sponsoring makkelijker binnen bij de consument.
Edith Smith, Universiteit van Amsterdam

Online casino’s, zoals TOTO, lijken zich in elk geval van geen kwaad bewust. Ze geven aan niets te doen wat niet mag, aldus een woordvoerder van het staatsbedrijf aan Trouw.

Shirtsponsoring mogelijk tot 2025

Het blijkt ook, ondanks de vurige wens van verslavingsinstanties, niet mogelijk om sportsponsoring per direct de nek om te draaien.

Voetbalclubs hebben namelijk, vaak al jarenlange, sponsorcontacten afgesloten met online casino’s. Minister Weerwind, van Rechtsbescherming, wil de clubs de tijd geven om op zoek te gaan naar andere manieren om geld in het laatje te brengen.

Het verbod op clubsponsoring gaat vanaf 2025 in, waardoor kansspelaanbieders wederom een marketingkanaal verliezen. Online casino’s die tegenwoordig samenwerken met sportclubs zijn onder andere Kansino, Unibet, BetCity en TOTO Casino.

Foto van Dani de Wit in AZ t-shirt met Kansino als sponsor

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail