deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

Universiteit Gent: ‘Kinderen van 5 jaar herkennen logo’s van gokbedrijven’

icon-calendar 25 februari 2023 25/02/23
icon-clock 14:35 uur 14:35
Wetgeving
Universiteit Gent: ‘Kinderen van 5 jaar herkennen logo’s van gokbedrijven’

Gepubliceerd: 25 februari 2023, 14:35 uur

Kinderen van 5 jaar oud herkennen al de logo’s van online casino’s. Dat blijkt uit een literatuurstudie van de Universiteit Gent.

Professor sportmanagement Bram Constandt van de UGent deed het onderzoek en stelt dat alleen “een totaalverbod op gokreclame en -sponsoring kinderen kan beschermen.” Kansspelreclames mogen ook in België niet zijn gericht op minderjarigen, maar de uitingen zijn vooral in de sport zo nadrukkelijk aanwezig dat kinderen er uiteindelijk toch aan blootgesteld worden.

De literatuurstudie werd uitgevoerd door Constandt uitgevoerd met Steffi De Jans en Liselot Hudders. Samen deden zij onderzoek naar gokreclame en sponsoring door bedrijven uit de (online) kansspelindustrie.

De blootstelling aan kansspelmerken in de professionele sport zorgt ervoor dat gokken genormaliseerd wordt en een positief imago krijgt. Hierdoor wordt de drempel naar elke vorm van gokken verlaagt. Het effect op kinderen is enorm.
Professor sportmanagement Bram Constandt van de UGent.

In het onderzoek verwijzen Constandt, De Jans, en Hudders naar bevindingen dat “uit Australisch onderzoek is gebleken kinderen van 5 jaar oud al de logo’s van online casino’s herkennen. In een Brits onderzoek werd ook al geconcludeerd dat kinderen van 8 jaar al logo’s en goksites online met elkaar en met de juiste sportclub weten te verbinden.

Influencers spelen ook een rol

Niet alleen de reclame en sportsponsoring zijn volgens de onderzoekers “een probleem”. Ook influencers verlenen steeds vaker medewerking aan campagnes voor online casino’s. Dit is volgens Constandt en co “een bewuste strategie van de casino’s, want influencers blijken een nog grotere invloed te hebben op hun volgers.”

Constandt is van mening dat “hoe meer reclame er is, hoe meer er wordt gegokt”. Hij sluit af door te zeggen dat als “kinderen beschermd moeten worden, dat er een totaalverbod moet komen op reclame voor online gokken en sportsponsoring door bedrijven die actief zijn in de gokindustrie”.

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail