Verbod op ongerichte reclame zorgt voor 83% minder uitgaven aan reclame

Gepubliceerd: 3 november 2023, 16:35 uur
Nederlandse casino sites hebben sinds het Besluit Ongerichte reclame online kansspelen (Orka) 83% minder geld uitgegeven aan reclame. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.
Het verbod op het maken van reclame voor online gokken op onder meer tv en radio ging op 1 juli 2023 van kracht. In het eerste half jaar van 2023 gaven de casino’s gezamenlijk gemiddeld bijna € 15 miljoen per maand uit aan reclame. In het derde kwartaal van 2023 was dit bedrag gedaald naar € 2.5 miljoen.
De goksites besteden nog altijd marketingbudget besteed op tv, maar daarbij gaat het om alternatieve vormen, zoals programmasponsoring, en niet om reguliere tv-reclames. Het sponsoren van programma’s is nog toegestaan tot 1 juli 2024.
Er geldt ook geen verbod op online reclames. Nielsen laat weten dat er echter geen sprake lijkt te zijn van een massale verplaatsing naar online platformen. Wel zegt het onderzoeksbureau daarover niet over alle online data te beschikken om een allesomvattende conclusie te kunnen trekken; zo beschikt het niet over data van social media-kanalen. Ook de stromingen bij affiliate marketing zijn niet toegankelijk voor het bureau.
Eindsprint door vergunninghouders
Nielsen laat weten dat het grootste verschil in reclame-uitgaven te zien was bij 711 Casino. Deze aanbieder werkte steeds meer toe naar het reclameverbod van juli 2023 en gaf in de laatste maanden nog € 3.2 miljoen uit. Dat deed het vooral aan buitenreclame. In juli, de eerste maand van het verbod, zakte dit bedrag nog naar € 44.600.
Ook One Casino en Kansino lieten een groot verschil zien in hun uitgavenpatroon terwijl Circus Casino, TOTO Casino, en BetCity al in juni hun reclame-uitgaven zouden minderen. Holland Casino en Betnation zijn de goksites die sinds het Besluit Ongerichte reclame online kansspelen relatief het meeste geld besteden aan marketing.