Verslavingsdeskundigen kritisch op cryptodeals voetbalclubs: “Even riskant als gokken”

Gepubliceerd: 4 February 2025, 16:27 uur
Nu online casino’s binnenkort wegvallen, kiezen voetbalclubs en de KNVB steeds vaker voor cryptobedrijven als nieuwe sponsoren. Dit blijkt uit onderzoek van het Algemeen Dagblad. Volgens verslavingsdeskundigen zijn cryptomunten echter net zo riskant en verslavingsgevoelig als online gokken.
Voetbalclubs zoeken naar alternatieve sponsorinkomsten, omdat met ingang van 1 juli geen enkele sport gesponsord mag worden door online casino’s. Cryptobedrijven staan te popelen om in dit gat te springen. Feyenoord, Sparta en de KNVB hebben al geruime tijd een cryptobedrijf als sponsor en ook Ajax, Heerenveen en Excelsior sloten onlangs lucratieve deals.
Crypto vertoont kenmerken van gokken
Verslavingsexperts slaan echter alarm. “De basiskenmerken van cryptomunten komen overeen met online gokken. Het wordt gepromoot met het idee dat je snel rijk kunt worden, terwijl er ook risico’s zijn om snel geld te verliezen”, aldus Tony van Rooij van het Trimbos-instituut. Ook Floor van Bakkum van verslavingsinstituut Jellinek voelt de bui al hangen:
Het duurt bij een nieuw middel een tijdje totdat mensen een verslaving ontwikkelen, dat realiseren én de stap zetten om hulp aan te vragen. Het feit dat je het nu overal langs ziet komen, zorgt voor normalisatie. Ik vind dat sportclubs echt hun verantwoordelijkheid moeten pakken.
Ook riskant voor clubs zelf
Ook voor de voetbalclubs zelf vormen samenwerkingen met cryptobedrijven riskante sponsordeals. Zo gingen Real Sociedad en FC Groningen in het verleden in zee met IQONIQ, maar konden zij fluiten naar hun centen toen het cryptobedrijf failliet ging.
Het kan echter nog veel erger. Atlético Madrid had een vijfjarige sponsordeal met WhaleFin van maar liefst 40 miljoen euro per jaar, maar dat bedrijf verscheurde het contract nadat de cryptomarkt crashte. Datzelfde gebeurde bij Inter Milan, dat zo’n 24 miljoen euro misliep toen shirtsponsor DigitalBits het hazenpad koos.
“Het is tijd voor goede regelgeving”
Dus waarom kiezen voetbalclubs voor sponsordeals met cryptobedrijven. Expert op het gebied van voetbalfinanciën Job Gulikers snapt er niets van. ,,De clubs hebben het niet per se nodig. Het excuus van ‘we willen blijven bestaan’ is gewoon onzin”, aldus Gulikers. Als het aan hem ligt, grijpt de overheid zo spoedig mogelijk in. Dit is alleen te stoppen met goede regelgeving. Maar clubs moeten ook hun verantwoordelijkheid richting hun fans nemen.