Voetbalclubs aangesproken op gokreclame op Twitter

Voetbalclubs aangesproken op gokreclame op Twitter

Gepubliceerd: 8 februari 2021, 14:42 uur

Voetbalclubs actief in de Engelse Premier League liggen geruime tijd onder het vergrootglas van de United Kingdom Gambling Commission.

Recentelijk heeft een actiegroep, die zich inzet tegen de gevaren van online gokken, een brief verstuurd naar diverse Britse voetbalclubs.

In totaal ontvingen 11 voetbalclubs uit de Premier League, Premiership en Football League de brief, waarin zorgen worden geuit over de inzet van sociale mediacampagnes.

Volgens de brief worden voetbalfans en volgers van de Twitteraccounts van de voetbalclubs te veel aangespoord om geld in te zetten op uitslagen van diverse voetbalwedstrijden.

Minderjarige voetbalfans zijn onderdeel van een grote kwetsbare groep, welke beschermd moeten worden tegen het bezoeken van het online casino of een onlinesportwedkantoor – volgens het beleid dat door de UKGC wordt uitgedragen.

Mansionbet CS Newcastle

De brief is onder andere overhandigt aan Carloyn Harris en Ian Duncan Smith – beide leden van het Britse parlement en hebben aangegeven het gebruik van sociale media door voetbalclubs aan te kaarten in de Britse politiek.

Niet de minste voetbalclubs ontvingen de brief. Onder andere Manchester City, Celtic, Arsenal, Leicester City, Burnley, Watford, Norwich City, Nottingham Forest, Newcastle United, Birmingham City en Coventry City werden op hun Twitter gedrag aangesproken.

De meeste voetbalclubs reageerde niet inhoudelijk. Dat deed de persvoorlichter van Arsenal wel:

Wij werken al enige tijd samen met SportsBet, welke zich inzet voor een verantwoordelijke manier van omgang met kansspelen. Arsenal is een wereldwijd opererend merk en kent de gevaren van online gokken. Indien Arsenal fans geen controle hebben over hun speelgedrag adviseren wij om professionele hulp te zoeken bij GamStop.

Een strenger advertentiebeleid

Op aandringen van de Britse kansspelautoriteit hanteren onder andere Google en Facebook een strenger advertentiebeleid in Groot-Brittannië.

Het is voor aanbieders van kansspelen tegenwoordig niet zomaar mogelijk om te adverteren op YouTube, Facebook en Twitter. Advertenties mogen alleen getoond worden aan gebruikers van 18 jaar of ouder.

ManCity Marathonbet CS