Volkskrant: ‘vlak voor verbod juist meer gokreclames’

Gepubliceerd: 20 februari 2023, 12:56 uur
Nederlandse kansspelaanbieders hebben vorig een stuk meer geld besteed aan reclame dan het jaar daarvoor. Juist toen een verbod op kansspelreclames in aantocht leek, liep het aantal reclames snel op. Dit blijkt uit cijfers die de Volkskrant heeft opgevraagd bij onderzoeksbureau Nielsen.
Het gaat daarbij om de bruto mediabestedingen van onder andere online goksites; eventuele kortingen en prijsafspraken zijn niet meegerekend in de cijfers. Het daadwerkelijk betaalde bedrag kan volgens Nielsen dus nog wel lager uitvallen.
Sinds 2 oktober 2021 is de markt online gokken in Nederland geopend. Daarop volgde een agressief reclameoffensief van oktober tot en met december. Deze stortvloed aan reclames zou verantwoordelijk zijn voor bruto uitgaven van bijna € 36 miljoen. In dezelfde periode in 2022 waren de bruto mediabestedingen voor online kansspelen nog een stuk hoger, bijna € 47 miljoen.
Staatsloterij grootste uitgever kansspelreclames
In heel 2022 waren de bruto mediabestedingen voor online gokken € 147 miljoen; voor overige kansspelen bedroeg dit € 213 miljoen. Bovenaan de lijst van grootste uitgevers staat de Staatsloterij, met een bedrag van € 47,7 miljoen. Voor zowel online- als offline gokken geldt dat het meeste reclamegeld naar tv gaat, gevolgd door het internet.
Al eerder werd het verboden voor online casino’s om bekende Nederlanders als rolmodellen in te zetten in reclame-uitingen voor risicovolle kansspelen. Het kabinet wil alle ‘ongerichte’ gokreclames verbieden wat zou kunnen leiden tot een nieuwe toename in het aantal reclames. Reclame voor personen die gericht zoeken naar Nederlandse casino’s online blijft wel toegestaan in de nieuwe regels.
Het verbod zou per 1 januari 2023 ingaan, maar dat is niet gelukt. Begin februari meldde Minister voor Rechtsbescherming Franc Weerwind dat de wet zo spoedig mogelijk gepubliceerd zal worden. Daarbij wordt gemikt op de maanden april-mei van dit jaar.