Google kondigt strengere regels voor kansspeladvertenties aan

icon-calendar 12 February 2025 12/02/25
icon-clock 13:12 uur 13:12
Google kondigt strengere regels voor kansspeladvertenties aan

Gepubliceerd: 12 February 2025, 13:12 uur

Google gaat wijzigingen doorvoeren in het advertentiebeleid voor kansspelen. De tech gigant geeft aan dat het beleid strenger zal worden. De wijzigingen zijn aangekondigd op dinsdag 11 februari 2025 en gaan in op 14 april.

Zelf heeft Google het over “kansspelgerelateerde content”. De strengere maatregelen gelden voor advertenties via AdWords; dit is een dienst van Google waarmee advertenties geplaatst kunnen worden in een netwerk van 2 miljoen websites.

Niet elk land accepteert gokgerelateerde advertenties, de regels kunnen per land verschillen. In Nederland worden gokgerelateerde advertenties wel getoond. De advertenties verschijnen op de zoekresultatenpagina van Google en tijdens het surfen op het internet.

Als onderdeel van de nieuwe maatregelen is onder meer de definitie van “kansspel gerelateerde content” verduidelijkt. Gebruikers zullen er bij advertenties voor online kansspelaanbieders op gewezen worden dat het gaat om “promotie van kansspelen”.

Enkel ruimte voor informatieve advertenties

Ook mogen de advertenties enkel een informatief en geen promotioneel doel hebben. Om online advertenties te plaatsen via Google Adwords dient de adverteerder een vergunning te hebben van de Kansspelautoriteit (Ksa.). Dat betekent dat alleen Nederlandse online casino’s mogen adverteren via internet en dat er geen ruimte is voor andere stakeholders.

Op dit moment mogen in Nederland alleen kansspelbedrijven met een geldige licentie van de Ksa advertenties inkopen bij Google. Toch circuleren er nog steeds Google-advertenties voor illegale kansspelaanbieders; dit zijn vaak buitenlandse goksites, affiliate sites of platformen met gokgerelateerd nieuws. Door de verscherpte maatregelen moet hier een einde aan komen.

In Nederland geldt sinds 1 juli 2023 een totaalverbod op reclames voor gokbedrijven; dit verbod geldt ook voor gelicentieerde aanbieders. Reclame op TV en radio en in kranten en tijdschriften zijn sinds die datum verboden. Online advertenties, direct mailing, on-demand tv, en advertenties via social media en in de online spelomgeving zijn nog wel toegestaan.

Dat deze adverteerkanalen wel zijn toegestaan heeft te maken met de zogeheten “kanalisering” waarbij het streven is om consumenten die online willen gokken terecht komen bij het legale aanbod in plaats van bij een online casino zonder vergunning.

icon-facebook icon-x icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail