Influencers maken reclame voor neptips van “matchfixgroepen”
Gepubliceerd: 14 augustus 2023, 16:39 uur
Het dagblad AD heeft onderzoek gedaan naar “nep matchfixgroepen”, waarin influencers neptips geven over gekochte sportwedstrijden. Deze sportwedstrijden zijn echter niet gekocht en dus werden spelers opgelicht over vermeende invloed op wedstrijden.
Bekende influencers beloven ”gouden bergen door ‘een gokje te wagen’ via speciale groepen. De communicatie met jonge gokkers vindt daarbij plaats via Telegram. Daar worden, de vaak jonge spelers, soms voor duizenden euro’s opgelicht.
Het lukt die groepen om aan populariteit te winnen doordat de eigenaars aangeven inhoudelijke kennis te hebben over het verloop van de wedstrijden omdat ze claimen deel uit te maken van een matchfixing-netwerk. Volgens de netwerken worden sporters daarbij omgekocht, om een vooraf bekende uitkomst van de wedstrijd te kunnen bewerkstelligen. Met die wetenschappen worden dan vooral jongere spelers geronseld voor online gokken.
Een van de influencers die wordt ingezet om de jongeren te bereiken is de 49-jarige treitervlogger Alex Soze. Hij maakt via zijn Instagram-account, waar hij bijna 200.000 volgers heeft, reclame voor de illegale gokgroep NickActiveren. De bijna 50-jarige man stuurt daarbij kinderen aan om geld in te zetten op sportwedstrijden.
Influencers zijn voor tieners een belangrijke bron van inspiratie. Uit Het Grote Jongerenonderzoek 2023 is gebleken dat een derde van de jongeren producten kocht, omdat een influencer op sociale media dat aanraadde. Hun grote aantal volgers toont ook aan dat ze door velen als een voorbeeld worden gezien.
Anouk Tuijnman van het Trimbos-instituut.
Andere groepen die in het AD-artikel worden besproken zijn TimoCashout, Matchfixing Fixed Tips, en FixPro. Om de jongeren te overtuigen doen de illegale gokgroepen van alles om aan te tonen dat matchfixing succes kan brengen. De influencers delen daarbij onder meer nep-nieuwsberichten over de omgekochte wedstrijden. Ook wordt er enkel gewed op voetbalclubs of tennissers die actief zijn in onbekende competities en landen. De wedstrijden zouden daar “makkelijker te fixen zijn” dan in de grotere competities.
OM: “Geen matchfixing, maar oplichting”
Opvallend is dat het Openbaar Ministerie stelt dat de social media-groepen niet onderdeel zijn van een matchfixing-netwerk, maar dat het hier gaat om oplichters. “Matchfixers zijn het niet, maar wel een ander type crimineel: oplichters”, zo stelt het OM”.
“Doorgaans zit er wel een georganiseerde groep achter zo’n oplichting”, zo laat Tim Lopes Cardozo van recherchebureau Hoffmann daarover weten. De keuze voor de berichtendienst Telegram is dan ook niet toevallig aangezien alle persoonlijke gegevens zo kunnen worden afgeschermd.
De betalingen vinden eveneens anoniem plaats. De oplichters accepteren doorgaans alleen crypto, waardoor er geen details bekend worden over hun bankrekening of identiteit. Voortdurend worden er ook nieuwe gebruikers- en groepsnamen aangemaakt, zodat zij onvindbaar blijven.
En de influencers zelf? Die lijken de juridische dans te ontspringen. Volgens het OM zijn zij alleen schuldig aan oplichting als zij “ervan bewust zijn dat ze reclame maken voor een dienstverlening of product dat niet klopt”. Uit contact met influencers lijkt dat niet het geval. Veel van hen geven aan zonder vervolgonderzoek reclame te maken, zolang ze maar geld krijgen.
Om wedden op sport aan te mogen bieden in Nederland is een vergunning vereist vanuit de Kansspelautoriteit (KSA), deze verschilt weer van de vergunning voor het aanbieden van online gokkasten. Om gebruik te maken van de voetbal goksites in Nederland moet je minimaal 18 jaar of ouder zijn en niet opgenomen zijn in het CRUKS-register.