Vriendenloterij krijgt waarschuwing van Ksa voor “ongepaste reclame”

Gepubliceerd: 14 February 2025, 16:48 uur
De Vriendenloterij heeft een officiële waarschuwing gekregen van de Kansspelautoriteit (Ksa). Dat meldt de Ksa op de eigen site.
De waarschuwing is uitgedeeld vanwege een advertorial in een krant waarin een winnaar werd gepresenteerd die zijn winst gebruikte om een medische ingreep te betalen. De Ksa achtte deze reclame-uiting ongepast. De Vriendenloterij heeft de advertorial laten verwijderen.
Winnaarsverhalen gebruikelijk
Winnaarsverhalen worden vaker ingezet door loterijen. Deze zijn onder beperkte voorwaarden toegestaan. Er mag niet worden opgeroepen om te gokken om zo mogelijk persoonlijke of financiële problemen op te lossen. Het betalen van medische problemen is een van de thema’s die niet mag worden aangehaald in de winnaarsverhalen. Hetzelfde geldt voor andere gevoelige onderwerpen zoals dakloosheid, uitvaartkosten, of het betalen van achterstallige rekeningen.
Het is niet de eerste keer dat de Vriendenloterij de regels overtreedt. In mei 2023 bestrafte de Ksa de kansspelaanbieder ook al. Dat gebeurde destijds in een gezamenlijke dwangsom aan de Vriendenloterij en de Nationale Postcode Loterij wegens het aanbieden van online spellen. De Ksa oordeelde toen dat de spellen niet onder de noemer loterijen vielen. De Nederlandse kansspelaanbieders mogen zich alleen beperken tot het organiseren van loterijen. De toezichthouder deelde toen een last onder dwangsom op van € 250.000 per week tot een maximum van € 1.000.000.
Vriendenloterij valt buiten reclameverbod
De Vriendenloterij valt niet onder het algemene reclameverbod voor risicovolle kansspelen waar Nederlandse online casino’s en bookmakers sinds 1 juli 2023 wel mee te maken hebben. Goksites mogen geen reclame maken via media zoals TV, radio en geprinte media.
De uitzondering voor aanbieders van loterijen geldt omdat deze kansspelen als minder risicovol worden beschouwd door de vertraging tussen het moment van aanschaffen en de uitkomst van de trekking. Dit betekent dat zij onder strikte voorwaarden reclame mogen maken.