Wesley Sneijder speelt hoofdrol in nieuwe gokreclame

icon-calendar 17 juni 2024 17/06/24
icon-clock 11:39 uur 11:39
Wetgeving
Wesley Sneijder speelt hoofdrol in nieuwe gokreclame

Gepubliceerd: 17 juni 2024, 11:39 uur

Wesley Sneijder speelt de hoofdrol in een nieuwe gokreclame die rondgaat op Instagram. In drie verschillende video’s maakt Sneijder reclame voor een voetbalvoorspelplatform met de slogan: “Why make it difficult, when it can be easy?” – vertaald: waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan?

Het is niet voor het eerst dat Wesley Sneijder, die met 134 caps recordinternational voor Oranje is, schittert in een reclame van een gokbedrijf. Wesley Sneijder werd tijdens EURO 2020 gekroond tot Koning TOTO en speelde een hoofdrol in de commercialreeks van TOTO.

Nadat de Nederlandse online kansspelmarkt in oktober 2021 werd gelegaliseerd, maakte Wesley Sneijder een “transfertje” naar het Amsterdamse BetCity.

In de nieuwe reclamereeks, die bestaat uit drie video’s, speelt Wesley Sneijder een onkundige basketballer, golfer en bowler. Scoren in de reclames gaat hem niet gemakkelijk af, maar wel wanneer hij zijn voetbalkwaliteiten inzet.

Minderjarige basketballers

In de basketbalvideo is de hulp ingeschakeld van twee basketballers die duidelijk in beeld komen. Deze twee talentvolle basketbalspelers dragen het tenue van de Orange Lions Academy. Dit is het nationale talentenprogramma van de Nederlandse Basketball Bond (NBB) in samenwerking met NOC*NSF. De namen van de basketballers zijn bekend bij onze redactie: één van de basketballers is geboren in augustus 2006 en is minderjarig.

De drie video’s worden afgesloten met de slogan “Why make it difficult, when it can be easy?” met een verwijzing naar “AnalyseMaster”.

Niet verboden in Nederland

Het inzetten van rolmodellen voor gokreclames is in Nederland alleen verboden voor aanbieders van online kansspelen. Dit verbod is ingegaan op 1 juli 2022 om kwetsbare jongeren te beschermen tegen de gevaren van (online) gokken. Voor bedrijven die tips en voorspellingen geven, geldt dit verbod niet.

Betje zetten? Speel geen spelletjes met je geld

Dat Wesley Sneijder wederom zijn bekendheid gebruikt om wedden op sport aan te moedigen, is een doorn in het oog van de Kansspelautoriteit (KSA).

Op 13 juni 2024 publiceerde de KSA een blogpost en kondigde het de bewustwordingscampagne “Speel geen spelletjes met je geld” aan. Deze campagne, die in samenwerking met Loket Kansspel is opgezet, moet bijdragen aan de bewustwording van de gevaren van online gokken onder jongeren tussen 18 en 24 jaar.

Sportzomer 2024 panorama

In diezelfde blogpost attendeerde de KSA erop dat het gedurende de sportzomer een “tandje bij” zet en dat toezicht op gokreclame extra wordt aangescherpt. KSA-voorzitter René Janssen deed tevens eerder een oproep aan legale goksites om niet de randjes op te zoeken en zich te houden aan de geldende wet- en regelgeving.

Eerder vandaag publiceerde Loket Kansspel een onderzoek waarin geconcludeerd wordt dat meer dan de helft van de Nederlanders in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar overweegt te gaan gokken op een sportevenement. Deze zomer worden zowel het Europees Kampioenschap voetbal als de Olympische Zomerspelen georganiseerd.

Nep reviews en influencers

AnalyseMaster is een sporttipsterplatform waar, volgens de website, tips en voorspellingen worden gegeven voor wedstrijden. Gebruikers kunnen deze tips gebruiken om vervolgens geld in te zetten. De naar het Nederlands vertaalde slogan “Waarom maak je het moeilijk, als het makkelijk kan?” wekt het idee dat online gokken met behulp van AnalyseMaster gemakkelijker wordt.

De website van AnalyseMaster wordt gehost op een .com-domeinnaam en is volledig Engelstalig. Om de tips van “world-class analysts” te volgen, moet je een app downloaden in de App Store. De provider van de app staat op naam van het Nederlandse bedrijf Analysed Master B.V. en is geregistreerd bij de Kamer van Koophandel.

Op de website van AnalyseMaster staan “reviews” die niet echt zijn. Bij alle reviews is voor de achternaam enkel gebruikgemaakt van een initiaal. Bovendien zijn alle reviews van “CEO’s” van bedrijven waarvan geen verdere informatie op het internet is terug te vinden. De foto’s van de personen die staan vermeld zijn nep.

Panorama influencers

AnalyseMaster zet regelmatig Nederlandse influencers in om reclame te maken voor hun activiteiten. Op het Instagram-account zijn diverse story’s te vinden, waarbij de diensten worden aangeprezen door de volgende influencers:

Artiest Instagram Beroep Volgers
Defano Holwijn @defano.holwijn Digitale Maker 305.000
Frenna @frenna Muzikant 505.000
KA @ka.nl1 Muzikant 145.000
Kosso @kosso.nl Muzikant 485.000

CasinoScout.nl heeft Orange Lions Academy, de NBB en het NOC*NSF op de hoogte gesteld van de video en om een reactie gevraagd. De namen van de basketbalspelers in kwestie zijn bewust niet vermeld. Dit artikel kan later worden bijgewerkt.

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail