deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide pros-icon cons-icon medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

RCC introduceert influencerkeurmerk: ook vermelding over kansspelreclame

icon-calendar 25 april 2024 25/04/24
icon-clock 10:44 uur 10:44
Wetgeving
RCC introduceert influencerkeurmerk: ook vermelding over kansspelreclame

Gepubliceerd: 25 april 2024, 10:44 uur

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft een keurmerk ontwikkeld waar elke Nederlandse influencer zich aan moet houden. Met het certificaat tonen influencers aan op de hoogte te zijn van de geldende reclameregels in Nederland. In de voorschriften is ook aandacht voor online gokken.

Met het keurmerk “Certified by Influencerregels.com” tonen influencers aan op de hoogte te zijn van de geldende reclameregels in Nederland. In het certificaat is bepaald dat er geen reclame mag worden gemaakt voor risicovolle kansspelen. Risicovolle kansspelen zijn online goksites, speelhallen en casino’s. Loterijen vallen onder risicoarme kansspelen.

In de voorwaarden voor het certificaat staat verder vermeld dat influencers geen reclame mogen maken voor online kansspelen als een “substantieel deel van hun volgers bestaat uit personen jonger dan 25 jaar”. Als zij wel reclame maken voor risicoarme kansspelen dan dienen de influencers de waarschuwing ‘Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+’ te plaatsen bij de content.

Het initiatief, dat uit de koker van de RCC, DDMA en BVA komt, is afgeleid van het Franse voorbeeld waar de invoering van een certificaat ervoor heeft gezorgd dat de overtredingen van de reclameregels zijn teruggelopen van 22% tot 1%.

Influencers kunnen het certificaat t/m 31 augustus 2024 gratis behalen. Daarna zijn de kosten €50. Het certificaat moet gehaald worden via e-learning en moet jaarlijks herhaald worden.

Verbod op gebruik van rolmodellen, BN’ers en influencers

Sinds de legalisering van online gokken in Nederland is in het verleden veelvuldig gebruikgemaakt van influencers, rolmodellen en BN’ers om reclame voor online casino’s en kansspelen te maken.

BetCity strikte Wesley Sneijder, Andy van der Meijde en Sjaak Swart voor tv-commercials. TOTO Casino zette Dick Advocaat en Ellie Lust in en Jacks Casino ging aan de haal met Rafael van der Vaart. Het lukte Circus Casino zelfs om de voormalige wereldvoetballer van het jaar Ronaldinho in te zetten als boegbeeld van de goksite.

Per 1 juli 2022 kwam daar verandering in toen minister Franc Weerwind het gebruik van rolmodellen voor kansspelreclames verbood. Hetgeen dat door veel kansspelexperts werd gezien als het startschot richting een totaalverbod op (on)gerichte reclame.

Minderjarigen blootgesteld aan de gevaren van gokken

Nederlandse influencers streamen regelmatig op onder andere YouTube en Twitch speelsessies in het online casino. Bekende voorbeelden hiervan zijn Jordy Storm (alias JordyStorm) en Djade Sadloe (alias leftlanepapi). Beide influencers hebben een grote fanschare op sociale media. Leftlanepapi telt bijna 40.000 volgers op Instagram en 20.000 abonnees op YouTube, terwijl Jordy Storm op Instagram 78.000 volgers en 304.000 abonnees op YouTube.

“Schoenmaker blijf bij je leest.” klinkt heel cliché, maar je ziet heel veel influencers die geen flauw idee hebben wat ze doen. Steeds meer jonge YouTubers die casino sessies streamen doen dit gecombineerd met reguliere content, zoals pranks of Fortnite speelsessies. De gokindustrie staat al onder vuur en dit is eigenlijk gewoon olie op het vuur gooien.Robin Bos, oprichter NederGaming

Op YouTube plaatst Jordy Storm video’s van Fortnite speelsessies. Fortnite is een populaire videogame en erg populair onder jongvolwassenen en minderjarigen. Gelijktijdig streamt Jordy Storm op hetzelfde YouTube kanaal speelsessies in het casino. Deze video’s behalen met gemak tienduizenden kijkers. De populairste casinovideo van Jordy Storm telt 134.000 kijkers en werd in december 2022 geüpload. De kans is groot dat de kijkers van deze video’s jongvolwassen, dan wel minderjarig zijn.

gokstreamers en jongeren
Nederlandse influencers zijn vaak niet op de hoogte van de (strenge) regelgeving rondom het maken van reclame voor kansspelen en zorgen hierdoor indirect voor gevaarlijke situaties. Het maakt immers online gokken onder een kwetsbare doelgroep toegankelijk. Zowel Jordy Storm als Djade Sadloe staan niet ingeschreven in het register van Influenceregels.com.

Niet verboden, maar in de praktijk onmogelijk

Het streamen van casino speelsessies is in Nederland niet verboden. Voor het maken van reclame voor online casino’s tijdens streamsessies gelden echter door het ORKA-besluit strenge regelgevingen. Zo moet 95% van de kijkers 24 jaar of ouder zijn.

Het is belangrijk dat gokstreamers duidelijk en regelmatig aangeven dat kijkers verantwoordelijk moeten spelen en dat gokken bedoeld is voor entertainment. Daarbij is het belangrijk dat streamers alles eraan doen om minderjarige kijkers uit te sluiten.Rick van Kreij, oprichter Bankrupt Slots

Het is voor populaire Nederlandse casinostreamers zoals NederGaming (gecombineerd 5000 volgers) en Bankrupt Slots (gecombineerd 2000 volgers) onmogelijk om aan deze strenge regels, ondanks de welwillendheid, te voldoen. Hierdoor zijn verschillende Nederlandse casinostreamers inmiddels gestopt of overgestapt naar streamen in het Engels.

Liefhebbers van casinostreams zijn hierdoor overgeleverd aan alternatieve stream sessies, waarin wet- en regelgeving niet nauw wordt opgevolgd.

Nedergamingthumbnails

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail