deletecherries-couplecasino 🔄 dicesnullget-money light-bulbnewspaperdownright-chevronarrowarrow-1shieldarrow-up star star half star5 star5-wide pros-icon cons-icon medal🎁sorttime-and-datecustomer-servicechosenslidersort-1 varmaxrtpgendercredit-cards-paymentcheckmarkminminwitgiftboxcouponcodepoker-cardsjackpotcalendar

“Reclameverbod kost tv-markt in 2023 circa € 40 miljoen”

icon-calendar 8 juli 2023 08/07/23
icon-clock 14:47 uur 14:47
Televisie
“Reclameverbod kost tv-markt in 2023 circa € 40 miljoen”

Gepubliceerd: 8 juli 2023, 14:47 uur

Volgens een rapport van media-investeringsmaatschappij GroupM Nederland zullen Nederlandse tv-exploitanten naar schatting € 40 miljoen mislopen als gevolg van het verbod op gokreclames. Sinds 1 juli 2023 mogen Nederlandse online casino’s geen ongerichte reclames meer maken op tv.

Het verbod werd in april aangekondigd en adverteerders en tv-zenders reageerden toen al verontwaardigd op het verbod, omdat het hen veel geld kost.

Uit onderzoek van GroupM blijkt dat tv-exploitanten vorig jaar € 65 miljoen verdienden aan reclames voor online gokken. Hoewel de gokindustrie slechts 2 tot 3% van de GRP’s (Gross Rating Points) vertegenwoordigde, betaalden ze daar wel “premium tarieven” voor. Gokreclames waren tot het verbod goed voor 6 tot 7% van de jaaromzet van tv-exploitanten.

De tv-zenders proberen het ontstane gat van € 40 miljoen zoveel mogelijk op te vullen met nieuwe klanten en een verhoging van de GRP-prijzen. De vraag naar GRP’s neemt echter af vanwege de algehele dalende tv-kijktijd, wat de prijzen al onder druk zet. GroupM verwacht dat tv-exploitanten de omzetdaling enigszins zullen kunnen compenseren. Onderzoeker Leeuw voorspelt een omzetdaling van tot 2% voor tv-exploitanten in 2023.

Het verbod op gokreclames heeft ook gevolgen voor radio en billboards. Gokreclames zijn niet langer te horen op de radio en billboards in de buitenlucht met uitingen van goksites zijn verboden. Aanbieders van online kansspelen kunnen nog wel adverteren op websites, apps, sociale media, en via nieuwsbrieven, maar alleen als ze kunnen aantonen dat minimaal 95% van hun reclame consumenten vanaf 24 jaar bereikt.

Tijdelijke verschuiving naar andere sportsponsoring

Het is niet duidelijk of alle kansspelaanbieders in staat zijn om deze bereikcijfers effectief te controleren en of de Kansspelautoriteit (KSA) op zijn beurt ook in staat is om deze cijfers te controleren. GroupM verwacht dat aanbieders van online kansspelen hun tv-budgetten zullen verschuiven naar andere mediakanalen, zoals sponsoring van sportclubs.

Het verbod op clubsponsoring gaat vanaf 1 juli 2024 in, mits de contracten met de sportteams vóór 1 juli 2023 waren afgesloten. Vorige maand sloten verschillende online casino’s zoals Unibet, 711 Casino, One Casino en Betnation nog sponsorships af met professionele sportteams.

man in tv schreeuwtje

icon-facebook icon-twitter icon-linkedin icon-share-more
icon-whatsapp icon-mail