Smart Gaming lanceert nieuw sportplatform
Gepubliceerd: 10 mei 2024, 12:16 uur
Smart Gaming BV, het moederbedrijf achter Betnation, heeft haar eigen platform voor sportweddenschappen gelanceerd. Op 25 april 2024 kreeg het gokbedrijf een licentie, waarmee het legaal op het internet weddenschappen mag aanbieden.
Met de komst van een sportsbook kunnen leden van Betnation voortaan op de legale goksite terecht voor een breder kansspelaanbod. Eerder bestond Betnation alleen uit een gedeelte waar (live) casinospellen gespeeld konden worden. De enige populaire iGaming-verticals die nu nog ontbreken op de website van Betnation zijn poker en bingo.
Om toegang te krijgen tot het sportsbookgedeelte van Betnation, dien je een account aan te maken en in te loggen. Bovenin het menu kun je vervolgens kiezen voor Sports. Zonder in te loggen kun je het sportsplatform van Betnation niet betreden.
Als lid van Betnation kun je voortaan wedden op 30 verschillende sporten. Unieke features zoals een Bet-Builder of het volgen van livestreams van sportwedstrijden worden niet aangeboden. Ook ontbreekt het vooralsnog aan bonussen speciaal voor sportweddenschapen.
Klaar voor een gokzomer met veel evenementen
De lancering van het sportsbook komt sneller dan we hadden verwacht. Eind april kreeg Betnation een licentie om sportweddenschappen af te sluiten en gemikt werd op een lancering vlak voor het EK voetbal.
Met de lancering van het platform vlak voor de zomer maakt het team van Betnation een slimme zet. In mei vindt de finale van de Champions League plaats, terwijl later deze zomer het EK voetbal, de Copa America (de Zuid-Amerikaanse equivalent van het EK) en de Olympische Zomerspelen worden georganiseerd – allemaal sportevenementen waar veel geld wordt ingezet.
Een samenwerking met Metric Gaming
Voor het nieuwe gedeelte van de website maakt Betnation gebruik van het Metric Gaming-platform. Daarmee maakt Metric Gaming haar debuut in Nederland.
Metric Gaming staat onder leiding van CEO Keith Hayes en heeft kantoren in Las Vegas en Londen. Het team achter het bedrijf heeft een verleden bij onder andere Unibet en Kambi. Met name Kambi is bekend in Nederland: onder andere de online wedkantoren van Unibet, Jacks Casino, BetCity, LiveScoreBet en Bingoal werken op het platform van Kambi.
Met de komst van Metric Gaming raast er een nieuwe, frisse wind door het Nederlandse online kansspellandschap. Of Betnation hiermee een risico neemt; het Metric Gaming platform staat in Nederland immers nog in de kinderschoenen, dat zal de tijd uitwijzen.
Kansspelaanbieders missen de boot
In het verleden gaven meerdere Nederlandse online casino’s aan bezig te zijn met het lanceren van een eigen sportsbook, zowel publiekelijk in de media als in de wandelgangen. Enkele van deze aanbieders zijn in bezit van een vergunning om sportweddenschappen af te sluiten en zijn druk bezig met het implementatieproces.
Van de onderstaande aanbieders verwachten wij op termijn een sportsbook-gedeelte op de website. Wanneer en of de livegang daadwerkelijk plaats gaat vinden, is nog onbekend:
- Kansino: Play North Limited heeft laten doorschemeren dat ze bezig zijn met een sportsbook. Wanneer dit live zal gaan en welk platform ze zullen gebruiken, is nog onbekend.
- 711 Casino: In oktober 2023 maakte 711 bekend samen te gaan werken met Kambi. Wanneer het platform live gaat, is nog onbekend.
- One Casino: One Casino maakte begint 2024 bekend gebruik te gaan maken van Delasport voor een sportsbook.
- ComeOn! Casino: In het buitenland is deze aanbieder actief met een sportsbook. In Nederland niet, maar dat kan in de toekomst nog wel eens veranderen.
- Goldrun Casino: In het verleden maakte Betsson (de nieuwe eigenaar van Goldrun) bekend dat het met haar merken Oranje en Kroon ook een sportsbook zou lanceren. Die merken zijn er tot dusver niet gekomen, waardoor het wel eens kan gebeuren dat Goldrun wordt uitgebreid met een sportsbook.
Het toevoegen van een sportsbook lijkt voor iedere aanbieder in Nederland een noodzakelijke zet. Met de aanstaande reclamebeperkingen zullen casino’s zonder sportsbook koste wat het kost ervoor moeten zorgen dat leden binnenboord blijven en niet kiezen voor een andere aanbieder met een completer kansspelaanbod.